VW-baas: investeren in batterijen

Volkswagen-baas Herbert Diess maakt zich zorgen dat de Westerse auto-industrie voor elektrische auto’s te afhankelijk wordt van batterijcel-leveranciers uit China en de rest van Azië. Hij roept daarom op om meer in die technologie te investeren.

"Als we ervan uitgaan dat het aandeel elektrische voertuigen in 2025 op tien procent ligt, dan hebben we het over een omzet aan batterijen van tussen de 50 en 60 miljard," zegt Diess in een lang interview met Handelsblatt.

De VW-topman denkt tegelijk dat toeleveranciers en gespecialiseerde bedrijven hier de handschoen op moeten pakken: "Als wij als Volkswagen zelf batterijen zouden gaan maken, dan zou bijvoorbeeld Daimler die zeker niet kopen. Daarom moet de nadruk liggen op merk-overschrijdende fabricage."

Diess stelt verder dat digitalisering van de auto – connected cars – nog een grote opgave is. "We moeten als VW die digitale transformatie oppakken als we willen overleven," aldus Diess, die wijst op de grote concurrentie op dit gebied van bedrijven als Google en Apple of van Chinese techgiganten als Tencent en Alibaba.

Juist op dit gebied moet VW volgens de CEO verder samenwerken met andere ondernemingen of specialisten op dat gebied overnemen. "Bij deze nieuwe technologieën moeten we er vanaf het begin bij zijn. Zwakheden kan een concern als VW zich niet veroorloven."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW-baas: investeren in batterijen - Automobielmanagement.nl

VW-baas: investeren in batterijen

Volkswagen-baas Herbert Diess maakt zich zorgen dat de Westerse auto-industrie voor elektrische auto’s te afhankelijk wordt van batterijcel-leveranciers uit China en de rest van Azië. Hij roept daarom op om meer in die technologie te investeren.

"Als we ervan uitgaan dat het aandeel elektrische voertuigen in 2025 op tien procent ligt, dan hebben we het over een omzet aan batterijen van tussen de 50 en 60 miljard," zegt Diess in een lang interview met Handelsblatt.

De VW-topman denkt tegelijk dat toeleveranciers en gespecialiseerde bedrijven hier de handschoen op moeten pakken: "Als wij als Volkswagen zelf batterijen zouden gaan maken, dan zou bijvoorbeeld Daimler die zeker niet kopen. Daarom moet de nadruk liggen op merk-overschrijdende fabricage."

Diess stelt verder dat digitalisering van de auto – connected cars – nog een grote opgave is. "We moeten als VW die digitale transformatie oppakken als we willen overleven," aldus Diess, die wijst op de grote concurrentie op dit gebied van bedrijven als Google en Apple of van Chinese techgiganten als Tencent en Alibaba.

Juist op dit gebied moet VW volgens de CEO verder samenwerken met andere ondernemingen of specialisten op dat gebied overnemen. "Bij deze nieuwe technologieën moeten we er vanaf het begin bij zijn. Zwakheden kan een concern als VW zich niet veroorloven."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding