Autonome auto Apple aangereden

Een autonoom rijdende auto van Apple is voor het eerst betrokken geweest bij een aanrijding. De Lexus SUV werd in Sunnyvale, Californië, van achter aangereden door een Nissan Leaf, blijkt uit een rapport van het California Department of Motor Vehicles.

Komt Apple toch nog met een eigen auto?

De Lexus reed met nog geen twee kilometer per uur op een oprit naar de Lawrence Expressway toen de 25 kilometer per uur rijdende Nissan er op knalde. Beide auto’s liepen schade op maar de inzittenden bleven ongedeerd, aldus de verkeersdienst die alle aanrijdingen met autonome auto’s onderzoekt. Amerikaanse bronnen tekenen aan dat de Apple-auto duidelijk geen schuld had aan de aanrijding maar ook dat het bij de meeste aanrijdingen met zelfrijdende auto’s gaat om achterop komende wagens die een botsing niet kunnen vermijden.

De vraag rijst dan ook of die autonome auto’s soms niet te langzaam rijden voor de werkelijke verkeersomstandigheden, aldus deskundige professor Phil Koopman. "Als autonome auto’s niet net zo rijden als auto’s die door de mens worden bestuurd dan zouden die mensen verkeerde verwachtingen kunnen hebben over het verkeersgedrag van zelfrijdende-auto’s. Ontwikkelaars van autonoom rijden zouden het normale menselijke gedrag in het verkeer meer in hun software in moeten bouwen."

Autonome auto Apple aangereden - Automobielmanagement.nl

Autonome auto Apple aangereden

Een autonoom rijdende auto van Apple is voor het eerst betrokken geweest bij een aanrijding. De Lexus SUV werd in Sunnyvale, Californië, van achter aangereden door een Nissan Leaf, blijkt uit een rapport van het California Department of Motor Vehicles.

Komt Apple toch nog met een eigen auto?

De Lexus reed met nog geen twee kilometer per uur op een oprit naar de Lawrence Expressway toen de 25 kilometer per uur rijdende Nissan er op knalde. Beide auto’s liepen schade op maar de inzittenden bleven ongedeerd, aldus de verkeersdienst die alle aanrijdingen met autonome auto’s onderzoekt. Amerikaanse bronnen tekenen aan dat de Apple-auto duidelijk geen schuld had aan de aanrijding maar ook dat het bij de meeste aanrijdingen met zelfrijdende auto’s gaat om achterop komende wagens die een botsing niet kunnen vermijden.

De vraag rijst dan ook of die autonome auto’s soms niet te langzaam rijden voor de werkelijke verkeersomstandigheden, aldus deskundige professor Phil Koopman. "Als autonome auto’s niet net zo rijden als auto’s die door de mens worden bestuurd dan zouden die mensen verkeerde verwachtingen kunnen hebben over het verkeersgedrag van zelfrijdende-auto’s. Ontwikkelaars van autonoom rijden zouden het normale menselijke gedrag in het verkeer meer in hun software in moeten bouwen."