"Op de weg naar autonoom rijden komen er steeds meer van dat soort systemen in de auto’s van de BMW Groep. In sommige gevallen grijpen die actief in bij de controle over het voertuig en verhogen ze de veiligheid. Dat soort systemen telt echter maar beperkt mee bij het berekenen van de verzekeringspremie. Die is meestal gebaseerd op criteria als de leeftijd van de bestuurder of het aantal pk’s van de auto. Dit (systeem) opent nieuwe mogelijkheden voor klanten en verzekeringsbedrijven," legt BMW uit.

De Duitse autogroep heeft samen met Swiss Re een algoritme ontwikkeld dat de ingewikkelde effecten die ‘driver assistance’ systemen hebben op de veiligheid van BMW’s als score kan weergeven. Die score moet het vervolgens makkelijker maken om de individuele premie voor een bepaalde auto vast te stellen. "Onze klanten profiteren dubbel, van de verhoogde veiligheid, van het gemak van assistentiesystemen en van mogelijk lagere kosten voor hun verzekering," aldus directeur Thomas Wittig van BMW Group Financial Services.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding