NZO: berijders schakelen ADAS-systemen regelmatig uit

In het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2018 wordt uitgebreid aandacht besteed aan verkeersveiligheid. Wat blijkt: 70% van de zakelijke rijders rijdt regelmatig te hard, een derde geeft aan dat het lastig is om de smartphone te negeren en 88% vindt zichzelf een veiligere weggebruiker dan gemiddeld.

Auto’s hebben meer en meer hulpmiddelen om zo comfortabel en veilig mogelijk aan het verkeer deel te nemen. Deze zogenaamde rijtaakondersteunende systemen of ADAS (advanced driver assistance systems) worden standaard ingebouwd of zijn als optie verkrijgbaar. Van de ADAS-systemen zijn cruise control en live navigatie het meest aanwezig (resp. 96% en 78%), het vaakst gebruikt en het meest gewenst bij een volgende aankoop.

De werking van sommige systemen is niet te beïnvloeden door de berijder (emergency brake bijvoorbeeld is altijd geactiveerd). Andere systemen wel, die kan de berijder zelf aan/uitzetten. Het blijkt dat bijna 50% van de respondenten lane departure warning en lane keeping aid wel eens of altijd uitzet. Overigens stelt 13% van de bedrijven eisen aan de aanwezigheid van bepaalde ADAS. Vooral de aanwezigheid van (adaptive) cruise control, live-navigatie en emergency brake worden dan verplicht gesteld.

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd onder berijders en bedrijven. De initiatiefnemers zijn vakblad Automobiel Management, RDC en VNA. De resultaten worden tijdens Driving Business op 26 september aanstaande gepresenteerd door Eric Vousten van VMS | Insight .

Reacties

Tja, dat is niet echt een verrassing. “70% van de zakelijke rijders rijdt regelmatig te hard”. Dit merk ik dagelijks met de bumperklevende leasebakken, ondertussen op de smartphone kijkend. En dan denkt het gros ook nog veiliger te rijden dan de rest.

Geplaatst door: van Zanten op
NZO: berijders schakelen ADAS-systemen regelmatig uit - Automobielmanagement.nl

NZO: berijders schakelen ADAS-systemen regelmatig uit

In het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2018 wordt uitgebreid aandacht besteed aan verkeersveiligheid. Wat blijkt: 70% van de zakelijke rijders rijdt regelmatig te hard, een derde geeft aan dat het lastig is om de smartphone te negeren en 88% vindt zichzelf een veiligere weggebruiker dan gemiddeld.

Auto’s hebben meer en meer hulpmiddelen om zo comfortabel en veilig mogelijk aan het verkeer deel te nemen. Deze zogenaamde rijtaakondersteunende systemen of ADAS (advanced driver assistance systems) worden standaard ingebouwd of zijn als optie verkrijgbaar. Van de ADAS-systemen zijn cruise control en live navigatie het meest aanwezig (resp. 96% en 78%), het vaakst gebruikt en het meest gewenst bij een volgende aankoop.

De werking van sommige systemen is niet te beïnvloeden door de berijder (emergency brake bijvoorbeeld is altijd geactiveerd). Andere systemen wel, die kan de berijder zelf aan/uitzetten. Het blijkt dat bijna 50% van de respondenten lane departure warning en lane keeping aid wel eens of altijd uitzet. Overigens stelt 13% van de bedrijven eisen aan de aanwezigheid van bepaalde ADAS. Vooral de aanwezigheid van (adaptive) cruise control, live-navigatie en emergency brake worden dan verplicht gesteld.

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd onder berijders en bedrijven. De initiatiefnemers zijn vakblad Automobiel Management, RDC en VNA. De resultaten worden tijdens Driving Business op 26 september aanstaande gepresenteerd door Eric Vousten van VMS | Insight .

Reacties

Tja, dat is niet echt een verrassing. “70% van de zakelijke rijders rijdt regelmatig te hard”. Dit merk ik dagelijks met de bumperklevende leasebakken, ondertussen op de smartphone kijkend. En dan denkt het gros ook nog veiliger te rijden dan de rest.

Geplaatst door: van Zanten op