Google’s zusterbedrijf Waymo is bijvoorbeeld al zo ver dat het net een vergunning heeft aangevraagd om zelfrijdende auto’s in Californië zonder technici die in kunnen grijpen op de openbare weg uit te proberen.

Uber heeft nu een boekwerk van 70 pagina’s gepubliceerd waarin het uitlegt wat er al is en verder nog wordt gedaan om haar eigen technologie veiliger te maken. " Ons systeem is nog niet in staat om op elk specifiek rijgedrag op de juiste manier te reageren,"’ erkent Uber.

Meer variatie  

Daarom zet het bedrijf voorlopig in haar zelfrijdende testwagens niet één maar twee technici om indien nodig in te kunnen grijpen. Die technici zullen ook meer opleiding en training krijgen. Ook wordt gestreefd naar meer variatie in de testritten om op elke situatie voorbereid te zijn. 

"Ons doel is om het vertrouwen terug te winnen en onze bijdrage te leveren aan het verder ontwikkelen van deze hele sector,” stelt hoofd veiligheid autonoom rijden Noah Zych. Hij heeft inmiddels wel een vergunning aangevraagd voor het hervatten van de proefritten in Pittsburgh.