Hiermee anticipeert Hyundai op de verwachte groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. Onlangs introduceerde het merk al de waterstofauto NEXO, waarvoor er in Nederland 85 pre-orders zijn genoteerd. Nederland is sowieso een van de prioriteitslanden voor waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen. 

Tot nu toe is de waterstoftankinfrastructuur echter vrij beperkt en telt Nederland vier openbare vulpunten voor waterstofauto’s: in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. In april 2019 wordt ook in Den Haag een waterstoftankstation geopend en er liggen plannen klaar voor de bouw van tankstations in Groningen, Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht, Leeuwarden, Meppel, Emmen, Assen, Heerenveen en Oude Tonge. Eind 2020 moeten in ons land ongeveer twintig waterstoftankstations operationeel zijn.

Een van de eerste stappen om ‘FCEV Vision 2030’ te kunnen realiseren is de bouw van een brandstofcelsysteemfabriek in Chungju, Zuid-Korea. Daarmee zal de jaarlijkse productie van brandstofcelsystemen worden verhoogd van het huidige aantal van 3.000 eenheden tot 40.000 eenheden in 2022.