In de eerste plaats zijn de auto’s nog altijd niet volledig autonoom maar rijdt een technicus mee op de bestuurdersstoel om in noodgevallen in te grijpen. En ten tweede is de taxidienst niet voor iedereen toegankelijk, zoals wel was beloofd, maar kan voorlopig alleen een handjevol mensen dat eerder voor de proefprojecten had ingeschreven er gebruik van maken.

Zelfs Waymo, een zusterbedrijf van Google, moet daarmee toegeven dat autonoom rijden nog niet ‘om de hoek’ is, ook al is het bedrijf al bijna tien jaar bezig met het ontwikkelen van de technologie. 

Bij de eerdere pilots in Phoenix, die anderhalf jaar hebben geduurd, is steeds weer gebleken dat de zelfrij-auto’s regelmatig moeite hebben met meer complexe en onverwachte verkeerssituaties zoals linksaf slaan op een drukke weg of via een oprit een snelweg oprijden. 

Met name bij die laatste manoeuvre is het al enkele keren voorgekomen dat een autonoom rijdende auto bij het naderen van de verkeersstroom sterk afremt waardoor het gevaar ontstaat dat een achteropkomende wagen er op knalt.