Daimler zet vraagtekens bij nut truck platooning

Vrachtwagenbouwer Daimler twijfelt aan het nut van truck platooning. In zelfrijdende voertuigen zien de Duitsers wel heil. Het bedrijf investeert de komende jaren een half miljard euro hierin.

Dat maakte het Mercedes Benz-moederbedrijf bekend op een vakbeurs in Las Vegas, meldt het Duitse vakblad DVZ. De investeringen brengen tweehonderd nieuwe banen met zich mee en moeten resulteren in een hoog autonome vrachtwagen binnen tien jaar.

Het gaat hierbij om een truck van het autonome level 4 (op een schaal van 5). Daarbij is het voertuig dusdanig zelfstandig dat een chauffeur nauwelijks nog hoeft in te grijpen. Op de beurs in Las Vegas presenteerde Daimler alvast de Freightliner Cascadie, een semi-autonoom rijdende truck van level 2. Daarbij gaat het vooral om rij-ondersteunende taken.

Platooning

Tegelijkertijd maakten de Duitsers bekend dat ze grote twijfels hebben over truck platooning. Hierbij rijden diverse vrachtwagens achter elkaar aan, waarbij alleen de eerste door een mens wordt bestuurd. De andere voertuigen volgen op basis van onder meer gps en een wifi-verbinding. Een chauffeur grijpt alleen in als het systeem faalt.

Volgens Daimler laten testprojecten in de Verenigde Staten zien dat de veronderstelde voordelen, bijvoorbeeld brandstofbesparing, minimaal zijn. Zelfs onder optimale omstandigheden gebruiken de voertuigen nauwelijks minder brandstof. Het bedrijf verwacht daarom niet dat er een rendabel business model is voor deze vorm van vervoer. Wel blijven de Duitsers betrokken bij lopende projecten op dit gebied.

Bron: Nieuwsblad Transport

Daimler zet vraagtekens bij nut truck platooning - Automobielmanagement.nl

Daimler zet vraagtekens bij nut truck platooning

Vrachtwagenbouwer Daimler twijfelt aan het nut van truck platooning. In zelfrijdende voertuigen zien de Duitsers wel heil. Het bedrijf investeert de komende jaren een half miljard euro hierin.

Dat maakte het Mercedes Benz-moederbedrijf bekend op een vakbeurs in Las Vegas, meldt het Duitse vakblad DVZ. De investeringen brengen tweehonderd nieuwe banen met zich mee en moeten resulteren in een hoog autonome vrachtwagen binnen tien jaar.

Het gaat hierbij om een truck van het autonome level 4 (op een schaal van 5). Daarbij is het voertuig dusdanig zelfstandig dat een chauffeur nauwelijks nog hoeft in te grijpen. Op de beurs in Las Vegas presenteerde Daimler alvast de Freightliner Cascadie, een semi-autonoom rijdende truck van level 2. Daarbij gaat het vooral om rij-ondersteunende taken.

Platooning

Tegelijkertijd maakten de Duitsers bekend dat ze grote twijfels hebben over truck platooning. Hierbij rijden diverse vrachtwagens achter elkaar aan, waarbij alleen de eerste door een mens wordt bestuurd. De andere voertuigen volgen op basis van onder meer gps en een wifi-verbinding. Een chauffeur grijpt alleen in als het systeem faalt.

Volgens Daimler laten testprojecten in de Verenigde Staten zien dat de veronderstelde voordelen, bijvoorbeeld brandstofbesparing, minimaal zijn. Zelfs onder optimale omstandigheden gebruiken de voertuigen nauwelijks minder brandstof. Het bedrijf verwacht daarom niet dat er een rendabel business model is voor deze vorm van vervoer. Wel blijven de Duitsers betrokken bij lopende projecten op dit gebied.

Bron: Nieuwsblad Transport