Volvo mag autonoom rijdende auto testen in Zweden

Volvo heeft toestemming gekregen van de Zweedse autoriteiten om op de snelwegen hands-free de software voor autonoom rijdende auto’s te testen.

De zelfrijdende auto’s met Level 4 autonoom rijden software mogen daarbij maximaal 80 km/uur rijden. Getrainde bestuurders moeten wel achter het stuur zitten maar hoeven dat niet vast te houden.

Volvo voert al een tijd aparte testen uit om data te verzamelen om de rij-ervaring te verbeteren en het rijgedrag van de ‘bestuurders’ in zelfrijd-situaties in kaart te brengen. Daarnaast voert partner Zenuity, een joint venture van Volvo en Veoneer, onderzoek uit naar autonoom rijden functionaliteiten en sensoren. Een woordvoerder van Veoneer ziet het als een erkenning voor de geboekte vooruitgang dat er nu real-life testritten gemaakt mogen worden. Zenuity hoopt dit jaar nog de eerste driver-assistance systemen op de markt te hebben, korte tijd later gevolgd door autonoom rijden technologie die Volvo dan in haar auto’s kan toepassen. De Zweedse autobouwer heeft eerder meegedeeld dat rond 2025 een derde van de omzet moet komen van auto’s die volledig autonoom (Level 5) kunnen rijden.

Volvo mag autonoom rijdende auto testen in Zweden - Automobielmanagement.nl

Volvo mag autonoom rijdende auto testen in Zweden

Volvo heeft toestemming gekregen van de Zweedse autoriteiten om op de snelwegen hands-free de software voor autonoom rijdende auto’s te testen.

De zelfrijdende auto’s met Level 4 autonoom rijden software mogen daarbij maximaal 80 km/uur rijden. Getrainde bestuurders moeten wel achter het stuur zitten maar hoeven dat niet vast te houden.

Volvo voert al een tijd aparte testen uit om data te verzamelen om de rij-ervaring te verbeteren en het rijgedrag van de ‘bestuurders’ in zelfrijd-situaties in kaart te brengen. Daarnaast voert partner Zenuity, een joint venture van Volvo en Veoneer, onderzoek uit naar autonoom rijden functionaliteiten en sensoren. Een woordvoerder van Veoneer ziet het als een erkenning voor de geboekte vooruitgang dat er nu real-life testritten gemaakt mogen worden. Zenuity hoopt dit jaar nog de eerste driver-assistance systemen op de markt te hebben, korte tijd later gevolgd door autonoom rijden technologie die Volvo dan in haar auto’s kan toepassen. De Zweedse autobouwer heeft eerder meegedeeld dat rond 2025 een derde van de omzet moet komen van auto’s die volledig autonoom (Level 5) kunnen rijden.