De investeringen die bedrijven, zowel gevestigde ondernemingen als start-ups, in dat soort mobiliteitsvormen doen lopen nu al in de vele miljarden. “De markt groeit twee tot drie keer zo snel als die voor autodelen,” denkt McKinsey. De meeste aanbieders komen momenteel nog uit China waar enkele start-ups in micro-mobiliteit inmiddels al op meer dan een miljard dollar worden gewaardeerd.

Elektrische autopeds zijn in ons land met z’n vele scooters misschien nog niet zo populair maar in bijvoorbeeld Parijs rijden er inmiddels honderden rond. Het gemeentebestuur daar vraagt zich zelfs af of er misschien aparte banen of rijstroken voor moeten komen. Die ontwikkeling zal zich ook elders in de wereld voordoen, voorspelt McKinsey partner Kersten Heineke: “Een aantal factoren verklaren de huidige ‘boom’. De gebruikers zien deze goedkope en intuïtieve vormen van mobiliteit vaak als snelste manier om je in een stad te verplaatsen. Ook voor de aanbieders zijn ze aantrekkelijk want met een aanschafprijs van rond de 400 dollar voor een E-Tretroller kan je al binnen een maand of drie winst gaan maken.” Mede-onderzoekers Florian Weig voegt daar aan toe: “Meer dan een kwart van de wereldbevolking woont in steden van meer dan een miljoen inwoners. Meestal kan je je daar met hooguit 15 kilometer per uur verplaatsen. Elektrische micro-mobiliteit kan daarvoor een interessante oplossing bieden.”