‘Opkomst EV’s gaat lang niet zo snel als gedacht’

De opkomst van elektrische auto’s zal veel langzamer gaan dan vaak wordt gedacht. In 2030 is hooguit vijf procent van de dan verkochte personenauto’s volledig elektrisch. Daarnaast is tegen die tijd nog eens rond de 18 procent traditioneel hybride en 12 procent plug-in hybride.

Aandeel EV’s blijft in België voorlopig nog minimaal

Tien jaar later zal het aandeel vol-elektrische auto’s kunnen oplopen naar 12 procent maar dat is nog steeds veel minder dan wat de overheid voor ogen heeft. Dat voorspelt het Federaal Planbureau van België in een studie ‘Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2040’.

De Belgische planners denken zelfs dat over een goede twintig jaar nog steeds één op de drie nieuwe personenauto’s een diesel zal zijn. Samen met benzine nemen auto’s met een verbrandingsmotor tegen die tijd nog altijd zeker de helft van de markt voor hun rekening. De automobielfederatie Febiac is niet verrast door die voorspelling, aldus economisch dagblad De Tijd. ‘’De nieuwste diesels presteren vaak beter dan benzinewagens’’, zegt Michel Martens, directeur van de studiedienst. “Ik zou de diesel niet afschrijven.”

‘Opkomst EV’s gaat lang niet zo snel als gedacht’ - Automobielmanagement.nl

‘Opkomst EV’s gaat lang niet zo snel als gedacht’

De opkomst van elektrische auto’s zal veel langzamer gaan dan vaak wordt gedacht. In 2030 is hooguit vijf procent van de dan verkochte personenauto’s volledig elektrisch. Daarnaast is tegen die tijd nog eens rond de 18 procent traditioneel hybride en 12 procent plug-in hybride.

Aandeel EV’s blijft in België voorlopig nog minimaal

Tien jaar later zal het aandeel vol-elektrische auto’s kunnen oplopen naar 12 procent maar dat is nog steeds veel minder dan wat de overheid voor ogen heeft. Dat voorspelt het Federaal Planbureau van België in een studie ‘Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2040’.

De Belgische planners denken zelfs dat over een goede twintig jaar nog steeds één op de drie nieuwe personenauto’s een diesel zal zijn. Samen met benzine nemen auto’s met een verbrandingsmotor tegen die tijd nog altijd zeker de helft van de markt voor hun rekening. De automobielfederatie Febiac is niet verrast door die voorspelling, aldus economisch dagblad De Tijd. ‘’De nieuwste diesels presteren vaak beter dan benzinewagens’’, zegt Michel Martens, directeur van de studiedienst. “Ik zou de diesel niet afschrijven.”