Ford denkt over (bak)fietsen voor ‘last mile’

Ford gaat samenwerken met Gnewt, een bezorgspecialist met elektrische voertuigen in Londen, om betere oplossingen te vinden voor de ‘last mile’ voor het afleveren van pakjes in drukke steden. Daarbij wordt met name ook gedacht aan elektrische bak- en gewone fietsen.

Ford denkt over (bak)fietsen voor 'last mile'

Die zitten dan aan boord van bestelwagens die volgens Ford als ‘dynamische afleverhubs’ kunnen fungeren. In de niet te verre toekomst kan het ook gaan om drones. Ook in Londen wordt het bezorgen van pakketten met bestelwagens een steeds groter probleem. Door de overvloed aan ‘white vans’ zijn de reistijden de laatste drie jaar met 40 procent toegenomen. Verwacht wordt dat het aantal af te leveren online bestellingen de komende tien jaar nog eens minstens zal verdubbelen.

“Ons doel is om de grotere voertuigen in een minder drukke omgeving te houden waar ze ook het beste kunnen presteren. Voor de last mile van een reis in een stedelijk gebied is het echter logischer om de lading over te hevelen naar eenvoudiger, efficiëntere en minder kostende manieren van transport,” zegt Tom Thompson van Ford Mobility. Soms zijn dat fietsen maar soms wordt het pakket ook overgedragen aan een loper die naar het betrokken adres zelf gaat.

Bij de pilot gaat Gnewt Ford’s multimodale routing en logistics software MoDe:Link toepassen dat alle aspecten van het traject van een pakket, van het depot tot aan huis, kan managen.

Ford denkt over (bak)fietsen voor ‘last mile’ - Automobielmanagement.nl

Ford denkt over (bak)fietsen voor ‘last mile’

Ford gaat samenwerken met Gnewt, een bezorgspecialist met elektrische voertuigen in Londen, om betere oplossingen te vinden voor de ‘last mile’ voor het afleveren van pakjes in drukke steden. Daarbij wordt met name ook gedacht aan elektrische bak- en gewone fietsen.

Ford denkt over (bak)fietsen voor 'last mile'

Die zitten dan aan boord van bestelwagens die volgens Ford als ‘dynamische afleverhubs’ kunnen fungeren. In de niet te verre toekomst kan het ook gaan om drones. Ook in Londen wordt het bezorgen van pakketten met bestelwagens een steeds groter probleem. Door de overvloed aan ‘white vans’ zijn de reistijden de laatste drie jaar met 40 procent toegenomen. Verwacht wordt dat het aantal af te leveren online bestellingen de komende tien jaar nog eens minstens zal verdubbelen.

“Ons doel is om de grotere voertuigen in een minder drukke omgeving te houden waar ze ook het beste kunnen presteren. Voor de last mile van een reis in een stedelijk gebied is het echter logischer om de lading over te hevelen naar eenvoudiger, efficiëntere en minder kostende manieren van transport,” zegt Tom Thompson van Ford Mobility. Soms zijn dat fietsen maar soms wordt het pakket ook overgedragen aan een loper die naar het betrokken adres zelf gaat.

Bij de pilot gaat Gnewt Ford’s multimodale routing en logistics software MoDe:Link toepassen dat alle aspecten van het traject van een pakket, van het depot tot aan huis, kan managen.