De benodigde onderdelen zijn wel duurder en de werkzaamheden vereisen specialistische kennis, waardoor de omzet uit schadeherstel 9 procent zal afnemen in vergelijking met 2018.

Vorig jaar onderzocht VMS | Insight de gevolgen van de opkomst van elektrische auto’s op het omzetpotentieel in de werkplaats en dit onderzoek is soortgelijk ingestoken. Er blijken vier rijhulpsystemen die een duidelijke impact hebben op het beperken van autoschade en voor elk van deze ADAS is de penetratiegraad geprognotiseerd met een laag, hoog en realistisch scenario. Van alle nieuw verkochte auto’s in 2018 was 45 procent reeds uitgerust met een automatisch noodremsysteem (Automatic Emergency Braking; AEB) en zonder verplichtstelling door de (Europese) overheid zal in 2030 zo’n 90 procent van alle nieuwe auto’s hierover beschikken. Dat resulteert in 11 procent minder schades en 5 procent minder omzet. Systemen voor dodehoekdetectie en rijstrookassistentie zorgen elk voor een afname van 5 procent in het aantal schades en 1 procent omzetdaling, terwijl automatisch inparkeren leidt tot een schadedaling van 5 procent en een omzetafname van 3 procent. Dit alles gecombineerd leidt tot een verwachte daling van 23 procent in het aantal schadegevallen en 9 procent minder omzet voor werkplaatsen van auto- en schadeherstelbedrijven.

Specialisme

Reparatie of vervanging van ADAS betekent in toenemende mate dat specialistische kennis en kunde vereist is. Bumpers, grilles, autoruiten en andere onderdelen zijn namelijk uitgerust met sensoren, radars en camera’s die na demontage en montage weer opnieuw ingeregeld en gekalibreerd moeten worden. Daarvoor is tevens speciale apparatuur benodigd. De technologie heeft ook effect op reguliere werkzaamheden, aangezien het (opnieuw) monteren van een bumper of trekhaak, of het plaatsen van een nieuwe voorruit al kalibratie kan vereisen. Net als bij de geprognotiseerde ontwikkelingen omtrent elektrische auto’s, is het ook voor wat betreft de toename van ADAS voor alle schadeherstel- en autobedrijven zaak zich te verdiepen in deze materie. Dit onderzoek helpt te bepalen in welke mate investeringen in opleidingen en apparatuur benodigd zijn of welke samenwerkingsverbanden aangegaan kunnen worden om zich voor te bereiden op de nabije toekomst.

Herkenbaarheid en bewustzijn

Uit de studie blijkt overigens dat heel veel automobilisten zich überhaupt niet bewust zijn van de aanwezigheid van rijhulpsystemen in hun voertuig. ADAS worden door veel autofabrikanten ingezet al marketingtool met eigen benamingen, hetgeen de herkenbaarheid en eenduidigheid niet ten goede komt. Een noodremsysteem heet bij het ene merk ‘Active City Braking’ en kan bij andere ‘Front Assist’, ‘Active City Stop’ of ‘Automatic Emergency Braking’ genoemd worden, met afwijkende afkortingen en iconen die actief worden gepromoot. De systemen werken grotendeels identiek, maar kunnen op cruciale elementen juist weer afwijken. Het ene systeem remt bijvoorbeeld alleen af, terwijl het andere desnoods tot een volledige stop komt. De automobilist moet echter zulke veiligheidssystemen in elke auto kunnen herkennen en erop vertrouwen dat ze hetzelfde functioneren. Door een standaard te creëren hoeft de bestuurder zich ook niet telkens opnieuw in te lezen.

Opzet en doel

Bovag heeft deze studie laten uitvoeren met als doel inzicht en duiding te geven met betrekking tot de ontwikkelingen op het vlak van ADAS en deze door te vertalen naar scenario’s voor de penetratie van deze systemen in de Nederlandse markt en het wagenpark. Daarnaast werd beoogd de invloed onderhoud, reparatie en schadeherstel te kwantificeren. De studie heeft betrekking op personenauto’s en is vooral kwantitatief en bedrijfseconomisch ingestoken. VMS | Insight heeft uitgebreid deskresearch uitgevoerd en gesproken met veel deskundigen van binnen en buiten de automotive, met wetenschappers, fabrikanten, dealers, importeurs en fleetowners.

Op woensdag 10 april worden de gedetailleerde onderzoeksresultaten en conclusies nader toegelicht tijdens een ledenbijeenkomst in het Bovaghuis in Bunnik.