“Men kan niet de strategie van één aparte onderneming met die van de hele branche gelijk stellen. Ik heb alle respect voor de strategische koers die Volkswagen is ingeslagen maar uiteindelijk moet de klant die producten wel kopen. En op dat punt kan je niet maar één oplossing bieden,” zegt CEO Wolf-Henning Scheider van ZF Friedrichshafen in een interview met Tagesspiegel.

Zijn bedrijf is de derde grote toeleverancier aan de auto-industrie in Duitsland na Bosch en Continental. Diess heeft vorige week kritiek geleverd op de door de branche geopperde suggestie dat er meerdere alternatieven tegelijk ontwikkeld moeten worden voor verbrandingsmotoren, zoals waterstof, synthetische brandstoffen of hybride aandrijving.

Volgens Diess wordt de overstap daarmee naar de toekomst verschoven. Scheider vreest echter dat de huidige problemen rond elektrische auto’s, met name het bereik, ‘niet in de komende tien tot twintig jaar opgelost zullen worden’. “Ik ben ervan overtuigd dat er op den duur wel een oplossing komt maar voorlopig niet.” Om die reden zet ZF Friedrichshafen in eerste instantie in op een ’oplaadbare ‘volks-hybride’ met een ‘elektrisch bereik’ van 80 tot 100 kilometer. ‘’Aan het eind van dit jaar staat een eerste auto met deze aandrijving in de showroom. De belangstelling onder de autofabrikanten is groot, ons orderboek is vol. We hebben opdrachten van grote Duitse en buitenlandse volume-fabrikanten die tot ver in het komende decennium reiken.