BMW wil niet alles ‘op EV-kaart spelen’

BMW wil niet, zoals landgenoot VW, alles op elektrische auto’s spelen. ‘’We willen maximaal flexibel blijven voor het geval dat onze klanten de elektrische auto niet willen. Technologisch alles op één kaart zetten is een volstrekt verkeerde weg.

BMW wil niet alles ‘op EV-kaart spelen’

We moeten ons technologisch zo breed mogelijk opstellen, doe je dat niet dan loop je enorme risico’s,’’ zegt CEO Harald Krüger in een interview met Handelsblatt. Zijn idee is daarbij om auto’s met een verbrandingsmotor, hybride’s en elektrische auto’s op één en dezelfde band te bouwen.

Krüger vindt met name dat er nog veel te weinig laadinfrastructuur is om van elektrische auto’s een succes te maken. Hij wijst op Noorwegen waar drie op de vier verkochte BMW’s nu al elektrisch is omdat daar wél een uitstekende laadcapaciteit beschikbaar is maar ook omdat EV’s van voordelen als gratis parkeren en gebruik van de busbaan genieten. ‘’Niets doen is er voor landen en steden niet bij want anders zullen klanten er niet over dénken om een elektrische auto te kopen. Mensen willen zo’n auto niet alleen bezitten, ze willen ‘m ook kunnen opladen.’’

Volgens Krüger moet dat opladen zowel makkelijker als goedkoper worden. ‘’In München kost het laden per gereden kilometer net zo veel als bij een benzine-auto, als je tenminste al een laadpaal kan vinden. Kijk naar China, alleen al in Beijing zijn meer laadstations dan in heel Duitsland.’’

BMW wil niet alles ‘op EV-kaart spelen’ - Automobielmanagement.nl

BMW wil niet alles ‘op EV-kaart spelen’

BMW wil niet, zoals landgenoot VW, alles op elektrische auto’s spelen. ‘’We willen maximaal flexibel blijven voor het geval dat onze klanten de elektrische auto niet willen. Technologisch alles op één kaart zetten is een volstrekt verkeerde weg.

BMW wil niet alles ‘op EV-kaart spelen’

We moeten ons technologisch zo breed mogelijk opstellen, doe je dat niet dan loop je enorme risico’s,’’ zegt CEO Harald Krüger in een interview met Handelsblatt. Zijn idee is daarbij om auto’s met een verbrandingsmotor, hybride’s en elektrische auto’s op één en dezelfde band te bouwen.

Krüger vindt met name dat er nog veel te weinig laadinfrastructuur is om van elektrische auto’s een succes te maken. Hij wijst op Noorwegen waar drie op de vier verkochte BMW’s nu al elektrisch is omdat daar wél een uitstekende laadcapaciteit beschikbaar is maar ook omdat EV’s van voordelen als gratis parkeren en gebruik van de busbaan genieten. ‘’Niets doen is er voor landen en steden niet bij want anders zullen klanten er niet over dénken om een elektrische auto te kopen. Mensen willen zo’n auto niet alleen bezitten, ze willen ‘m ook kunnen opladen.’’

Volgens Krüger moet dat opladen zowel makkelijker als goedkoper worden. ‘’In München kost het laden per gereden kilometer net zo veel als bij een benzine-auto, als je tenminste al een laadpaal kan vinden. Kijk naar China, alleen al in Beijing zijn meer laadstations dan in heel Duitsland.’’