Provincies ontwikkelen slimme snelheidsassistent voor in auto

Verschillende provincies en gemeentes werken samen met het Deventerse V-Tron aan de ontwikkeling van een systeem voor Intelligente Snelheid Assistentie (ISA) in auto’s. De proeven met dit instrument dat in oudere modellen kan worden ingebouwd, starten in de tweede helft van 2019 en zijn eind 2020 afgerond.

Column Ton Roks: Snelheidsbegrenzer

TNO gaat het effect op het gedrag van verkeersdeelnemers en de veiligheid op de weg onderzoeken. Naast de provincies Overijssel en Noord-Holland sluiten ook de gemeenten Ede, Tilburg en Helmond zich aan bij de proef met ISA.

ISA zorgt ervoor dat de auto de geldende maximum snelheden op een route kent en helpt de bestuurder zich hieraan te houden. Bij overschrijding van de toegestane snelheid krijgt de bestuurder zichtbaar en hoorbaar signalen die waarschuwen. Ook merkt hij voelbaar weerstand op het gaspedaal. Indien nodig, zoals bij een inhaalmanoeuvre, kan de bestuurder het systeem overrulen.

De bij het project betrokken partijen ontwikkelen een systeem dat in ook oudere auto’s werkt en daarmee lopen ze vooruit op Europese wetgeving. In de Europese commissie is onlangs gesproken over het verplicht stellen van veiligheidstechnieken in auto’s die vanaf 2022 op de Europese markt komen. Deze technieken worden samengevat met Advanced Driver Assistance Systems. ISA is een van die maatregelen. De stemming in het Europese parlement en de uitwerking in wet- en regelgeving volgen.

Stimuleren

Tot de zomer werkt V-Tron, gespecialiseerd in connected car-toepassingen en verkeersveiligheidssystemen, aan de ontwikkeling van het instrument en vindt er een kleinschalige test plaats met gebruikers. Daarna volgt een besluit over de wijze van uitvoering van een praktijkproef. Doel is om bij minimaal 150 voertuigen ISA in te bouwen en tot eind 2020 te testen.

Reden voor provincies om mee te werken? De Overijsselse gedeputeerde Bert Boerma (mobiliteit) benadrukt dat niet alleen veilige weginrichting en bewustwordingscampagnes zorgen voor beter verkeersgedrag, ook innovaties. “Met ISA verhogen wij de attentie bij verkeersdeelnemers voor goed verkeersgedrag. Daarom stimuleren wij ondernemers om met vernieuwende ideeën te komen en bieden ruimte in onze provincie om die in de praktijk op technische en economische haalbaarheid te toetsen.”

Provincies ontwikkelen slimme snelheidsassistent voor in auto - Automobielmanagement.nl

Provincies ontwikkelen slimme snelheidsassistent voor in auto

Verschillende provincies en gemeentes werken samen met het Deventerse V-Tron aan de ontwikkeling van een systeem voor Intelligente Snelheid Assistentie (ISA) in auto’s. De proeven met dit instrument dat in oudere modellen kan worden ingebouwd, starten in de tweede helft van 2019 en zijn eind 2020 afgerond.

Column Ton Roks: Snelheidsbegrenzer

TNO gaat het effect op het gedrag van verkeersdeelnemers en de veiligheid op de weg onderzoeken. Naast de provincies Overijssel en Noord-Holland sluiten ook de gemeenten Ede, Tilburg en Helmond zich aan bij de proef met ISA.

ISA zorgt ervoor dat de auto de geldende maximum snelheden op een route kent en helpt de bestuurder zich hieraan te houden. Bij overschrijding van de toegestane snelheid krijgt de bestuurder zichtbaar en hoorbaar signalen die waarschuwen. Ook merkt hij voelbaar weerstand op het gaspedaal. Indien nodig, zoals bij een inhaalmanoeuvre, kan de bestuurder het systeem overrulen.

De bij het project betrokken partijen ontwikkelen een systeem dat in ook oudere auto’s werkt en daarmee lopen ze vooruit op Europese wetgeving. In de Europese commissie is onlangs gesproken over het verplicht stellen van veiligheidstechnieken in auto’s die vanaf 2022 op de Europese markt komen. Deze technieken worden samengevat met Advanced Driver Assistance Systems. ISA is een van die maatregelen. De stemming in het Europese parlement en de uitwerking in wet- en regelgeving volgen.

Stimuleren

Tot de zomer werkt V-Tron, gespecialiseerd in connected car-toepassingen en verkeersveiligheidssystemen, aan de ontwikkeling van het instrument en vindt er een kleinschalige test plaats met gebruikers. Daarna volgt een besluit over de wijze van uitvoering van een praktijkproef. Doel is om bij minimaal 150 voertuigen ISA in te bouwen en tot eind 2020 te testen.

Reden voor provincies om mee te werken? De Overijsselse gedeputeerde Bert Boerma (mobiliteit) benadrukt dat niet alleen veilige weginrichting en bewustwordingscampagnes zorgen voor beter verkeersgedrag, ook innovaties. “Met ISA verhogen wij de attentie bij verkeersdeelnemers voor goed verkeersgedrag. Daarom stimuleren wij ondernemers om met vernieuwende ideeën te komen en bieden ruimte in onze provincie om die in de praktijk op technische en economische haalbaarheid te toetsen.”