Gaat Bosch onze auto’s leren vliegen?

Binnen enkele jaren zou het luchtruim een oplossing kunnen bieden voor het fileprobleem. Zo voorspelt de Boston Consulting Group dat er wereldwijd tegen 2030 1 miljard vluchten in luchttaxi’s gemaakt zullen maken. Bovendien zullen de meeste van die luchttaxi’s zonder piloot kunnen functioneren, zo denkt men.

We zijn nog niet eens gewend aan de zelfrijdende auto, maar toch kijken bedrijven als de Boston Consulting Group en ook Bosch verder dan dat. Bosch werkt dan ook aan sensortechnologie om vluchten met een luchttaxi mogelijk te maken. “De eerste vliegende taxi’s zullen in de grote steden uiterlijk in 2023 opstijgen. We willen een leidende rol spelen bij het vormgeven van deze toekomstige markt”, zegt Harald Kröger, voorzitter van Bosch Automotive Electronics. Om dit doel te bereiken heeft het bedrijf een gat in de markt ontdekt, zeggen ze zelf.

Overbruggen

Conventionele ruimtevaarttechnologie is te duur, te omvangrijk en te zwaar om te gebruiken in autonome vliegende taxi’s. Moderne sensoren die ook worden gebruikt voor zelfrijdende auto’s of in het ESP-antislipsysteem, kunnen deze kloof overbruggen. Daarom heeft een team van ingenieurs tientallen sensoren gecombineerd om een universele besturingseenheid voor vliegende taxi’s te creëren: de sensorbox.

Sensorbox

De sensorbox is uitgerust met MEMS-sensoren (micro-elektromechanische systemen) die al in auto’s worden toegepast en informatie leveren of de auto remt of versnelt. Daarnaast weten ze in welke richting het voertuig rijdt. De Bosch-sensorbox voor vliegende taxi’s is ook uitgerust met acceleratiesensoren die de bewegingen van het vliegtuig meten. Ingebouwde gierfrequentiesensoren meten de aanvlieghoek van het voertuig, terwijl magnetische veldsensoren de kompasrichting meten. Het pakket bevat ook druksensoren die barometrische druk gebruiken om de hoogte en dynamische drukmetingen te meten om de huidige snelheid van het voertuig te bepalen.

Bosch heeft naar eigen zeggen contact met verschillende spelers op dit gebied, van fabrikanten van luchttaxi’s tot startups die luchtvoertuigen willen bouwen en deeldiensten willen aanbieden.

Gaat Bosch onze auto’s leren vliegen? - Automobielmanagement.nl

Gaat Bosch onze auto’s leren vliegen?

Binnen enkele jaren zou het luchtruim een oplossing kunnen bieden voor het fileprobleem. Zo voorspelt de Boston Consulting Group dat er wereldwijd tegen 2030 1 miljard vluchten in luchttaxi’s gemaakt zullen maken. Bovendien zullen de meeste van die luchttaxi’s zonder piloot kunnen functioneren, zo denkt men.

We zijn nog niet eens gewend aan de zelfrijdende auto, maar toch kijken bedrijven als de Boston Consulting Group en ook Bosch verder dan dat. Bosch werkt dan ook aan sensortechnologie om vluchten met een luchttaxi mogelijk te maken. “De eerste vliegende taxi’s zullen in de grote steden uiterlijk in 2023 opstijgen. We willen een leidende rol spelen bij het vormgeven van deze toekomstige markt”, zegt Harald Kröger, voorzitter van Bosch Automotive Electronics. Om dit doel te bereiken heeft het bedrijf een gat in de markt ontdekt, zeggen ze zelf.

Overbruggen

Conventionele ruimtevaarttechnologie is te duur, te omvangrijk en te zwaar om te gebruiken in autonome vliegende taxi’s. Moderne sensoren die ook worden gebruikt voor zelfrijdende auto’s of in het ESP-antislipsysteem, kunnen deze kloof overbruggen. Daarom heeft een team van ingenieurs tientallen sensoren gecombineerd om een universele besturingseenheid voor vliegende taxi’s te creëren: de sensorbox.

Sensorbox

De sensorbox is uitgerust met MEMS-sensoren (micro-elektromechanische systemen) die al in auto’s worden toegepast en informatie leveren of de auto remt of versnelt. Daarnaast weten ze in welke richting het voertuig rijdt. De Bosch-sensorbox voor vliegende taxi’s is ook uitgerust met acceleratiesensoren die de bewegingen van het vliegtuig meten. Ingebouwde gierfrequentiesensoren meten de aanvlieghoek van het voertuig, terwijl magnetische veldsensoren de kompasrichting meten. Het pakket bevat ook druksensoren die barometrische druk gebruiken om de hoogte en dynamische drukmetingen te meten om de huidige snelheid van het voertuig te bepalen.

Bosch heeft naar eigen zeggen contact met verschillende spelers op dit gebied, van fabrikanten van luchttaxi’s tot startups die luchtvoertuigen willen bouwen en deeldiensten willen aanbieden.