In het door Scania ontwikkelde concept kunnen aparte aandrijfmodules, die ook voor de besturing zorgen, worden gekoppeld aan verschillende functionele modules. Zo kan de NXT worden omgevormd tot een passagiersbus voor maximaal 55 personen, een distributievoertuig of een vuilniswagen. De busmodule is deze week te zien tijdens de UITP Global Public Transport Summit in Stockholm.

Uitdagingen

Met de NXT springt Scania naar eigen zeggen in op de uitdagingen in stadsvervoer waar veel steden mee worstelen, in hun streven naar lagere emissies en minder verkeersdrukte. “NXT is een visie op de toekomst van stadsvervoer. Er zijn al verschillende technologische oplossingen in de maak maar ze zijn nog niet uitgerijpt. Het was voor ons daarom belangrijk om daadwerkelijk een concepvoertuig te bouwen om op visueel en technisch vlak te demonstreren wat we kunnen,” aldus CEO Henrik Henriksson.

Inspireren

De elektrisch aangedreven zelfrijdende passagiersbus bestaat uit een 8 meter lange busmodule gemaakt van composietmateriaal om gewicht te besparen. Met een uiteindelijk gewicht van minder dan 8 ton verwacht Scania de bus een bereik van 245 kilometer te kunnen geven. Henriksson: “NXT is ontworpen voor na 2030 maar met de technologie van vandaag. En natuurlijk kunnen we niet het hele stedelijke vervoerssysteem opnieuw ontwerpen, we kunnen wel inspireren om verandering teweeg te brengen. Daar is de NXT voor bedoeld, om anders naar vervoer en voertuigen aan te kijken.”