Het rapport werd afgelopen vrijdag gepubliceerd. Die timing is opmerkelijk omdat zich de afgelopen weken twee ernstige incidenten met waterstofinstallaties hebben voorgedaan. Die zouden kunnen zorgen voor een flinke vertraging bij de ontwikkeling van elektrische auto’s en vrachtwagens die op waterstof rijden.

Californië

Het eerste incident vond begin deze maand plaats in het Californische Santa Clara. Daar vloog een waterstof tankende vrachtwagen in brand, nadat daarbij waterstof was vrijgekomen. Volgens plaatselijke media ontstond een grote brand, waarbij meerdere vrachtwagens beschadigd raakten. De week erop staakten negen van de elf stations in de regio de levering van waterstof.

Een week geleden deed zich een soortgelijk incident voor bij een tankstation in het Noorse Sandvika, vlakbij Oslo. Ook daar leidde een lekkage tot een explosie en uiteindelijk tot brand. Op het tankstation zelf raakte niemand gewond. Twee bestuurders van personenwagens die in de buurt waren, liepen lichte verwondingen op doordat de ‘airbags’ door de schokgolf van de explosie in werking traden.

Onderzoek

De eigenaar van het tankstation, het Noorse Nel Hydrogen, zegt dat uit het onderzoek blijkt dat de ‘kerntechnologie’ van Nel niet de oorzaak van de lekkage was en dat er nog gezocht wordt naar de ontstekingsbron. Het bedrijf wijst erop dat de opslagtanks tijdens de brand intact zijn gebleven.

Hyundai heeft de levering van zijn Nexo, die met een brandstofcel is uitgerust, in Noorwegen opgeschort omdat de auto’s op dit moment geen waterstof kunnen tanken. Klanten krijgen tijdelijk een Kona Electric, zodat ze toch emissieloos kunnen rijden. Brandstofcel-auto’s gebruiken waterstof om de elektriciteit op te wekken, waarmee ze aangedreven worden. Waarnemers noemen het zorgelijk dat er in korte tijd twee ongelukken gebeuren terwijl het aantal waterstofstations nog zeer beperkt is.