Experimenteerwet voor zelfrijdende auto’s vandaag van kracht

Zonder al te veel tamtam is vandaag de Experimenteerwet van kracht geworden. Deze wet maakt het voor het eerst mogelijk dat bedrijven een vergunning krijgen om op de openbare weg experimenten uit te voeren met zelfrijdende auto’s zonder bestuurder aan boord.

Uniek is dat er vanaf vandaag geen bestuurder meer aanwezig hoeft te zijn in autonome testvoertuigen. Het is nu ook toegestaan dat ‘de bestuurder zich op afstand buiten het voertuig bevindt’, zo valt te lezen op de website van de Eerste Kamer. De auto kan dan bijvoorbeeld vanuit een centrale controlekamer bestuurd worden. Toch is het niet de verwachting dat we op korte termijn massaal geconfronteerd gaan worden met allerlei robotauto’s. Sterker nog, er is nog geen enkele aanvraag ingediend om in Nederland te gaan testen met autonome voertuigen.

Infrastructuur

Aan de andere kant is Nederland, met zijn goede infrastructuur, populair als testomgeving voor autonome rijtechniek dus het wachten is op de eerste gegadigden. Zij dienen een vergunning aan te vragen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waarna de RDW wordt ingeschakeld om de auto in kwestie te keuren. Als er goedkeuring is dan kan de auto de weg op, alhoewel er hier talloze beperkingen gelden. Een van de voorwaarden is dat het testen alleen gebeurt op een vooraf bepaald, specifiek testtraject.

Geen speeltuin

Al sinds 2015 is het toegestaan om zelfrijdende auto’s in het openbaar te testen, maar altijd met een bestuurder aan boord. En alhoewel de Experimenteerwet de deur nu verder openzet voor de autonome auto is het duidelijk niet de bedoeling om van Nederland plotseling een speeltuin te maken, en een ongebreidelde toestoom van AV’s op gang te brengen. De verkeersveiligheid en vooral ook gewenning en acceptatie bij het publiek staan voorop. Dit alles om te voorkomen dat men te snel is met het introduceren van deze nieuwe techniek met (dodelijke) ongevallen als gevolg. Inmiddels zijn er in de VS situaties bekend waarbij omstanders zich tegen zelfrijdende voertuigen keren, en de auto’s soms letterlijk te lijf gaan.

Experimenteerwet voor zelfrijdende auto’s vandaag van kracht - Automobielmanagement.nl

Experimenteerwet voor zelfrijdende auto’s vandaag van kracht

Zonder al te veel tamtam is vandaag de Experimenteerwet van kracht geworden. Deze wet maakt het voor het eerst mogelijk dat bedrijven een vergunning krijgen om op de openbare weg experimenten uit te voeren met zelfrijdende auto’s zonder bestuurder aan boord.

Uniek is dat er vanaf vandaag geen bestuurder meer aanwezig hoeft te zijn in autonome testvoertuigen. Het is nu ook toegestaan dat ‘de bestuurder zich op afstand buiten het voertuig bevindt’, zo valt te lezen op de website van de Eerste Kamer. De auto kan dan bijvoorbeeld vanuit een centrale controlekamer bestuurd worden. Toch is het niet de verwachting dat we op korte termijn massaal geconfronteerd gaan worden met allerlei robotauto’s. Sterker nog, er is nog geen enkele aanvraag ingediend om in Nederland te gaan testen met autonome voertuigen.

Infrastructuur

Aan de andere kant is Nederland, met zijn goede infrastructuur, populair als testomgeving voor autonome rijtechniek dus het wachten is op de eerste gegadigden. Zij dienen een vergunning aan te vragen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waarna de RDW wordt ingeschakeld om de auto in kwestie te keuren. Als er goedkeuring is dan kan de auto de weg op, alhoewel er hier talloze beperkingen gelden. Een van de voorwaarden is dat het testen alleen gebeurt op een vooraf bepaald, specifiek testtraject.

Geen speeltuin

Al sinds 2015 is het toegestaan om zelfrijdende auto’s in het openbaar te testen, maar altijd met een bestuurder aan boord. En alhoewel de Experimenteerwet de deur nu verder openzet voor de autonome auto is het duidelijk niet de bedoeling om van Nederland plotseling een speeltuin te maken, en een ongebreidelde toestoom van AV’s op gang te brengen. De verkeersveiligheid en vooral ook gewenning en acceptatie bij het publiek staan voorop. Dit alles om te voorkomen dat men te snel is met het introduceren van deze nieuwe techniek met (dodelijke) ongevallen als gevolg. Inmiddels zijn er in de VS situaties bekend waarbij omstanders zich tegen zelfrijdende voertuigen keren, en de auto’s soms letterlijk te lijf gaan.