REE staat voor REthink, REdesign, REstructure en Reinvent. Oprichters Daniel Barel en Ahishay Sardes begonnen zes jaar geleden met hun project, en deze week werden de details bekendgemaakt. Hun inspiratie haalden ze uit het feit dat ‘de gehele autoindustrie verandert, alleen de auto’s worden nog steeds gebouwd volgens 100 jaar oude concepten’.

Radicaal anders

“Remmen, wielophanging stuurinrichting zijn in essentie niet veel anders dan in het verleden. Wij pionieren met een radicaal andere benadering om er zeker van te zijn dat de voertuigen van vandaag en morgen voldoen aan de eisen van vandaag en morgen,” laat Daniel Barel weten. REE integreert hiertoe onder meer de motor, stuurinrichting, ophanging, aandrijflijn, sensoren en remmen in de vier wielen van het platform zodat een volledig vlakke, modulaire basis ontstaat. Het resultaat is volgens de oprichters meer efficiency en betere prestaties in het elektrificatieproces, en een grote stap vooruit in de ontwikkeling van onze toekomstige mobiliteit.

Voor alle autofabrikanten

Het chassis moet de vrijheid bieden voor verschillende carrosserieconfiguraties op één bodem, van truck tot robottaxi, SUV of sportwagen. Het systeem zou een gewichtsbesparing van 33 procent moeten opleveren ten opzichte van traditionele auto’s, en 67 procent meer ruimte. Vooral het lage gewicht moet ervoor zorgen dat de voertuigen toekunnen met kleinere accupakketten waarmee ze bovendien langer doen. Het REE platform zou geschikt zijn voor alle autofabrikanten en leveranciers van mobiliteitsdiensten.

Skateboard

Barel: “Dit platform is het eerste echt platte ‘skateboard chassis’ ter wereld. Je kan er alle kanten mee op en dient alle elektrische voertuigen – groot en klein, snel en zwaar – zonder in te leveren op prestaties, veiligheid, onderhoudsvriendelijkheid of comfort waarmee we alle huidige industriestandaarden verslaan.” Hoe gaat de autoindustrie hiervan profiteren? Volgens Barel is dat duidelijk. “Elektrische, autonome voertuigen zijn de toekomst van mobiliteit. Met ons universele platform maken we in principe alle andere platformen van autofabrikanten overbodig. De industrie kan hiermee miljarden dollars besparen.”