Volgens Willem Strijbosch is een eigen autonoom voertuig cruciaal bij de ontwikkeling van de technologie die nodig is voor ‘veilig en comfortabel autonoom rijden’. “We kunnen onze kaarttechnologie nu voortdurend testen in de praktijk, en de data die dit oplevert rechtstreeks gebruiken in het kaartenmaakproces.” De auto in kwestie, een Volvo XC90, is voorzien van acht laserscanners, stereocamera’s en zes radarsystemen. Hiermee wil TomTom verschillende sensorconfiguraties testen. De sensoren genereren een 360-graden beeld van de omgeving. De data wordt aan boord verwerkt en afgezet tegen de eigen HD-kaarten van het bedrijf voor een nauwkeurige locatiebepaling.

Huishoudnaam

Het geplaagde TomTom was ooit de huishoudnaam voor losse navigatiesystemen, maar zet door de opkomst van de smartphone met navigatie-apps tegenwoordig vooral in op het leveren van HD-kaarten aan de auto-industrie. In maart nog kondigde het bedrijf aan kaarten te leveren aan meerdere top-10 autofabrikanten, waaronder Fiat Chrysler en de Volkswagen Group. Ook gokt men er in Amsterdam op dat de zelfrijdende auto een succes wordt. En die heeft ook kaarten nodig. “We maakten altijd kaarten voor mensen, nu maken we ze voor robots,” zei bestuurslid Alain De Taeye hier onlangs over in een gesprek met journalisten.