Volkswagen bouwt batterijfabriek met Northvolt

Volkswagen Groep en haar partner Northvolt gaan samen een fabriek voor lithium-ion batterijen bouwen in Salzgitter. De bouw moet volgend jaar starten waarna de fabriek rond de jaarwisseling van 2023/24 in bedrijf moet komen met een aanvankelijke capaciteit van 16 GWH. In het kader van haar elektrificatieplannen heeft de VW Groep alleen al tegen 2025 in Europa behoefte aan 150 GWH en nog eens eenzelfde hoeveelheid in Azië.

Volkswagen nam in juni al een belang van 900 miljoen euro in Northvolt, een bedrijf van twee voormalige Tesla-managers dat al een batterijenfabrieken aan het bouwen is in Zweden. In het kader van de verdere financiële uitwerking daarvan verwerft VW nu een belang van 20 procent in Northvolt.

Beide bedrijven hebben eerder al het initiatief genomen voor de European Battery Union die Europa wat batterijen voor EV’s betreft minder afhankelijk wil maken van Chinese leveranciers. Nu hebben Volkswagen AG en Northvolt een 50/50 joint-venture opgericht voor het nieuwe project in Salzgitter in Nedersaksen. Fredrik Hedland, tot nu toe chief strategy officer van het Zweedse bedrijf, wordt CEO van de gezamenlijke onderneming.

Dr. Stefan Sommer, in de Raad van Bestuur van Volkswagen AG verantwoordelijk voor inkoop en tegelijk commissaris bij Northvolt AB stelt dat de batterijcel het sleutelelement vormt voor elektrische mobiliteit. “Daarom zetten we stevig door met efficiënte celproductie in Europa teneinde onze gezamenlijke batterij-activiteiten te versnellen. Met deze plannen leveren we ook een beslissende bijdrage aan het vestigen van de kern-batterijcel-technologie in Duitsland.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volkswagen bouwt batterijfabriek met Northvolt - Automobielmanagement.nl

Volkswagen bouwt batterijfabriek met Northvolt

Volkswagen Groep en haar partner Northvolt gaan samen een fabriek voor lithium-ion batterijen bouwen in Salzgitter. De bouw moet volgend jaar starten waarna de fabriek rond de jaarwisseling van 2023/24 in bedrijf moet komen met een aanvankelijke capaciteit van 16 GWH. In het kader van haar elektrificatieplannen heeft de VW Groep alleen al tegen 2025 in Europa behoefte aan 150 GWH en nog eens eenzelfde hoeveelheid in Azië.

Volkswagen nam in juni al een belang van 900 miljoen euro in Northvolt, een bedrijf van twee voormalige Tesla-managers dat al een batterijenfabrieken aan het bouwen is in Zweden. In het kader van de verdere financiële uitwerking daarvan verwerft VW nu een belang van 20 procent in Northvolt.

Beide bedrijven hebben eerder al het initiatief genomen voor de European Battery Union die Europa wat batterijen voor EV’s betreft minder afhankelijk wil maken van Chinese leveranciers. Nu hebben Volkswagen AG en Northvolt een 50/50 joint-venture opgericht voor het nieuwe project in Salzgitter in Nedersaksen. Fredrik Hedland, tot nu toe chief strategy officer van het Zweedse bedrijf, wordt CEO van de gezamenlijke onderneming.

Dr. Stefan Sommer, in de Raad van Bestuur van Volkswagen AG verantwoordelijk voor inkoop en tegelijk commissaris bij Northvolt AB stelt dat de batterijcel het sleutelelement vormt voor elektrische mobiliteit. “Daarom zetten we stevig door met efficiënte celproductie in Europa teneinde onze gezamenlijke batterij-activiteiten te versnellen. Met deze plannen leveren we ook een beslissende bijdrage aan het vestigen van de kern-batterijcel-technologie in Duitsland.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding