Bosch wil bereik EV’s opvoeren

De Duitse technologie-reus en auto-toeleverancier Bosch wil het bereik van elektrische auto’s opvoeren door gebruik te maken van halfgeleiders van siliciumcarbide. Bosch gaat op korte termijn een pilot-productielijn installeren in haar fabriek in Reutlingen.

Bosch wil bereik EV’s opvoeren

Op den duur zal daar rond een half miljard euro geïnvesteerd worden. Volgend jaar moet de productie van de nieuwe chips ook beginnen in de op één na grootste vestiging van Bosch in Dresden. In die vestiging wordt op termijn een miljard euro geïnvesteerd. Dresden krijgt er dan ook rond de 700 arbeidsplaatsen bij.

Volgens CEO Harald Kröger wordt het bereik van een elektrisch voertuig bij het toepassen van siliciumcarbide chips tot zes procent groter. Dat biedt de autofabrikanten desgewenst de optie om kleinere batterijen te gebruiken en dus de auto lichter te maken. Bovendien hebben deze chips een langere levensduur en is er ook minder energie nodig voor de koeling. “Deze nieuwe chips kunnen de wereld van elektrisch rijden drastisch veranderen,” denkt Kröger. Bosch heeft momenteel een aandeel van rond de vijf procent op de wereldmarkt voor halfgeleiders voor toepassingen in auto’s. Marktleider is het vaderlandse NXP Semiconductors met 12 procent.

Bosch wil bereik EV’s opvoeren - Automobielmanagement.nl

Bosch wil bereik EV’s opvoeren

De Duitse technologie-reus en auto-toeleverancier Bosch wil het bereik van elektrische auto’s opvoeren door gebruik te maken van halfgeleiders van siliciumcarbide. Bosch gaat op korte termijn een pilot-productielijn installeren in haar fabriek in Reutlingen.

Bosch wil bereik EV’s opvoeren

Op den duur zal daar rond een half miljard euro geïnvesteerd worden. Volgend jaar moet de productie van de nieuwe chips ook beginnen in de op één na grootste vestiging van Bosch in Dresden. In die vestiging wordt op termijn een miljard euro geïnvesteerd. Dresden krijgt er dan ook rond de 700 arbeidsplaatsen bij.

Volgens CEO Harald Kröger wordt het bereik van een elektrisch voertuig bij het toepassen van siliciumcarbide chips tot zes procent groter. Dat biedt de autofabrikanten desgewenst de optie om kleinere batterijen te gebruiken en dus de auto lichter te maken. Bovendien hebben deze chips een langere levensduur en is er ook minder energie nodig voor de koeling. “Deze nieuwe chips kunnen de wereld van elektrisch rijden drastisch veranderen,” denkt Kröger. Bosch heeft momenteel een aandeel van rond de vijf procent op de wereldmarkt voor halfgeleiders voor toepassingen in auto’s. Marktleider is het vaderlandse NXP Semiconductors met 12 procent.