“Auto’s op waterstofcellen kunnen positief bijdragen aan de de-carbonisatie agenda van de EU. De voordelen van waterstoftechnologie zijn onder meer kortere vultijden en een groter bereik alsmede een lager voertuiggewicht. Helaas is er vandaag de dag een ernstig gebrek aan waterstof-vulinfrastructuur in Europa waarmee de verdere ontwikkeling van deze innovatieve oplossing gevaar loopt,” stellen de organisaties in een gezamenlijke oproep aan de politiek.

Volgens Acea, Hydrogen Europe en de IRTU dient er een strategisch plan te komen voor de pan-Europese ontwikkeling van infrastructuur voor waterstof-voertuigen. Daarbij moet met name ook gelet worden op de eisen die het wegvervoer stelt. “Samen met andere alternatief-aangedreven voertuigen bieden voertuigen op waterstofcellen een groot potentieel om de transitie naar zero-emissie mobiliteit te realiseren,” zegt directeur generaal Eric-Mark Huitema van Acea. “Maar dit potentieel kan alleen maar waargemaakt worden als er door heel Europa een netwerk van vulstations tot stand wordt gebracht. Op dit moment zijn er slechts 125 van dat soort faciliteiten in de hele EU dus er is de komende jaren nog heel veel werk te verzetten.”

Lees ook: GreenFleet Event 2019 Programma