Autonome taxi moet niet gaan ronddolen

Autonoom rijdende taxi’s moeten niet leeg rondjes gaan rijden om klanten op te kunnen pikken. Om dat te voorkomen moet er een soort kilometerheffing komen zodat leeg rijden geld zou kosten. Tegelijk moeten autonome taxi’s dan wel korting krijgen op de geldende
parkeertarieven.

Autonome taxi moet niet gaan ronddolen

Die suggesties komen van de Britse Law Commission, een organisatie die adviseert over het up-to-date houden van de wetten in dat land. De commissie bekijkt al enige tijd welke wettelijke aanpassingen nodig zijn om autonoom rijdende auto’s op de openbare weg toe te laten. Volgens de juridische deskundigen dienen gemeenten nieuwe bevoegdheden te krijgen om leeg rijden en de daardoor veroorzaakte opstoppingen door autonome taxi’s tegen te gaan.

Kilometerheffing is daarbij een voor de hand liggende oplossing, waarbij het tarief kan variëren naar gelang het stadsdeel of het uur van de dag of nacht. De Law Commissie vindt wel dat een heffing alleen moet gelden voor de autonome voertuigen omdat een dergelijke maatregel bij het publiek op te veel tegenstand zou stuiten. Daarnaast moeten gemeenten het aantal autonome taxi’s in bepaalde delen of straten kunnen beperken om een toestroom van Uber-achtige voertuigen te voorkomen. Het Britse ministerie voor transport heeft al enkele pilotprojecten met autonome auto’s toegelaten en denkt dat ze over een jaar of twee ook elders op de weg zullen verschijnen.

Autonome taxi moet niet gaan ronddolen - Automobielmanagement.nl

Autonome taxi moet niet gaan ronddolen

Autonoom rijdende taxi’s moeten niet leeg rondjes gaan rijden om klanten op te kunnen pikken. Om dat te voorkomen moet er een soort kilometerheffing komen zodat leeg rijden geld zou kosten. Tegelijk moeten autonome taxi’s dan wel korting krijgen op de geldende
parkeertarieven.

Autonome taxi moet niet gaan ronddolen

Die suggesties komen van de Britse Law Commission, een organisatie die adviseert over het up-to-date houden van de wetten in dat land. De commissie bekijkt al enige tijd welke wettelijke aanpassingen nodig zijn om autonoom rijdende auto’s op de openbare weg toe te laten. Volgens de juridische deskundigen dienen gemeenten nieuwe bevoegdheden te krijgen om leeg rijden en de daardoor veroorzaakte opstoppingen door autonome taxi’s tegen te gaan.

Kilometerheffing is daarbij een voor de hand liggende oplossing, waarbij het tarief kan variëren naar gelang het stadsdeel of het uur van de dag of nacht. De Law Commissie vindt wel dat een heffing alleen moet gelden voor de autonome voertuigen omdat een dergelijke maatregel bij het publiek op te veel tegenstand zou stuiten. Daarnaast moeten gemeenten het aantal autonome taxi’s in bepaalde delen of straten kunnen beperken om een toestroom van Uber-achtige voertuigen te voorkomen. Het Britse ministerie voor transport heeft al enkele pilotprojecten met autonome auto’s toegelaten en denkt dat ze over een jaar of twee ook elders op de weg zullen verschijnen.