Topman Stern ziet elektrisch ‘niet snel doorbreken’

CEO Henk van der Kwast van de Stern Groep ziet elektrisch rijden voorlopig nog niet doorbreken op de Nederlandse markt. “Als je een lang stuk moet rijden, is elektrisch gewoon niet handig. Daarom zal diesel ook niet snel uit het straatbeeld verdwijnen.”

“Per saldo houden we dus een mix van benzine- en dieselauto’s aan de ene kant en een langzaam groeiend aandeel van elektrische auto’s en plug-in hybrides aan de andere kant. Maar al zit ik nu ruim 25 jaar in deze business, ik kan totaal niet voorspellen hoe die mix in de toekomst aan veranderingen onderhevig is. En geloof me, de autofabrikanten weten dat ook niet.”

Van der Kwast zegt dat in een lang interview met Management Scope. Uiteindelijk kunnen EV’s echter wel een bedreiging vormen voor het enige beursgenoteerde autobedrijf van Nederland omdat elektrisch aangedreven voertuigen minder onderhoud nodig hebben: “Onderhoud is toch een van onze inkomstenbronnen. Per saldo krijgen de werkplaatsen wat minder te doen. Maar we verkopen ze graag, want de marges op elektrische auto’s zijn zonder meer goed. De productiecapaciteit is beperkt, dus er is schaarste. En zolang de overheid blijft zorgen voor het bijtellingsvoordeel, is de vraag wel verzekerd.”

Ook de digitalisering stelt volgens Van der Kwast nieuwe eisen: “Vanouds hadden wij als dealer het contact met de klant. Dat valt deels weg, omdat fabrikanten dankzij technologische ontwikkelingen steeds makkelijker een directe relatie met de eindgebruiker kunnen opbouwen. Dat betekent voor ons als dealers dat wij de showroom moeten zien om te bouwen tot experience center, tot een ontmoetingsplaats waar de klant de auto nog kan beleven.” De CEO wijst tenslotte mogelijke samenwerking met een grotere organisatie niet af: “Er ontstaan binnen Europa een aantal behoorlijk grote, internationaal opererende dealerbedrijven. Die hebben voldoende massa om een sterke marktpositie op te bouwen. Wellicht is het goed voor Stern Groep om daar aansluiting bij te zoeken, maar zoals gezegd zijn we daar nog over aan het nadenken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dat zegt een persoon die waarschijnlijk nog nooit in een Tesla gereden heeft…
Eindelijk een auto waarbij de consument niet meer zoveel hoeft uit te geven voor onderhoud en vervanging. Ze gaan weer zolang mee als ooit de oude Mercedesen mee gingen. 1 miljoen km’s is straks geen uitzondering meer!

Geplaatst door: Harm Nienhuis op

Veel elektrische modellen (Kona/Niro/Tesla) rijden tegenwoordig meer dan 400 echte km op een volle accu. Daarmee kan een veelrijder een ton kilometers per jaar afleggen als de auto maar dagelijks geladen kan worden. Een ook nog veel goedkoper dan een diesel. De branche bewijst zichzelf geen dienst als we met oogkleppen op naar de EV blijven kijken. Volgens het Nationaal Zakenauto onderzoek 2019 zijn EV rijders een factor 3 tevredener dan dieselrijders met hun auto. Onderschat de snelheid van de instroom van EV’s niet. Je hoort ze (letterlijk en figuurlijk) niet aankomen en voor je het weet sta je als dealer je over een paar jaar af te vragen wat er in vredesnaam is gebeurd.

Geplaatst door: Dirk van den Blink – EV Expert op

Electrisch is al doorgebroken. Zowel in beleid, beleidsvoornemens en penetratie van de markt. Desondanks heeft dhr vd Kwast wel gelijk: we blijven nog lang met een mix zitten.
Het wagenpark wordt gemiddeld ouder, en nieuwverkoop neemt af.
Onderhoud nieuw wordt minder, verkoop via dealer gaat op de schop (internet sales!), restwaarde auto’s met verbrandingsmotoren neemt versneld af, wetgever gaat doorkrijgen dat persoonlijke mobiliteit absolute luxe is.
Ik zie nog wel een paar bedreigingen meer.

Geplaatst door: SJ Bier op

Elektrische auto en VW Ionity laadstations met zonneparken langs snelwegen.
een hectare panelen produceert 1 miljoen kWh.
een Kwh kost 60 cent per kWh aan de snellader.
opbrengst 600.000 euro per hectare.
aftersales voor VW elektrische autos.
VW investeert 100 miljard in elektrische autos.
en schone Luchten.
ik heb Zonnepanelen Laadpaal en EV. perfect.

Geplaatst door: Will Eisinga op
Topman Stern ziet elektrisch ‘niet snel doorbreken’ - Automobielmanagement.nl

Topman Stern ziet elektrisch ‘niet snel doorbreken’

CEO Henk van der Kwast van de Stern Groep ziet elektrisch rijden voorlopig nog niet doorbreken op de Nederlandse markt. “Als je een lang stuk moet rijden, is elektrisch gewoon niet handig. Daarom zal diesel ook niet snel uit het straatbeeld verdwijnen.”

“Per saldo houden we dus een mix van benzine- en dieselauto’s aan de ene kant en een langzaam groeiend aandeel van elektrische auto’s en plug-in hybrides aan de andere kant. Maar al zit ik nu ruim 25 jaar in deze business, ik kan totaal niet voorspellen hoe die mix in de toekomst aan veranderingen onderhevig is. En geloof me, de autofabrikanten weten dat ook niet.”

Van der Kwast zegt dat in een lang interview met Management Scope. Uiteindelijk kunnen EV’s echter wel een bedreiging vormen voor het enige beursgenoteerde autobedrijf van Nederland omdat elektrisch aangedreven voertuigen minder onderhoud nodig hebben: “Onderhoud is toch een van onze inkomstenbronnen. Per saldo krijgen de werkplaatsen wat minder te doen. Maar we verkopen ze graag, want de marges op elektrische auto’s zijn zonder meer goed. De productiecapaciteit is beperkt, dus er is schaarste. En zolang de overheid blijft zorgen voor het bijtellingsvoordeel, is de vraag wel verzekerd.”

Ook de digitalisering stelt volgens Van der Kwast nieuwe eisen: “Vanouds hadden wij als dealer het contact met de klant. Dat valt deels weg, omdat fabrikanten dankzij technologische ontwikkelingen steeds makkelijker een directe relatie met de eindgebruiker kunnen opbouwen. Dat betekent voor ons als dealers dat wij de showroom moeten zien om te bouwen tot experience center, tot een ontmoetingsplaats waar de klant de auto nog kan beleven.” De CEO wijst tenslotte mogelijke samenwerking met een grotere organisatie niet af: “Er ontstaan binnen Europa een aantal behoorlijk grote, internationaal opererende dealerbedrijven. Die hebben voldoende massa om een sterke marktpositie op te bouwen. Wellicht is het goed voor Stern Groep om daar aansluiting bij te zoeken, maar zoals gezegd zijn we daar nog over aan het nadenken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dat zegt een persoon die waarschijnlijk nog nooit in een Tesla gereden heeft…
Eindelijk een auto waarbij de consument niet meer zoveel hoeft uit te geven voor onderhoud en vervanging. Ze gaan weer zolang mee als ooit de oude Mercedesen mee gingen. 1 miljoen km’s is straks geen uitzondering meer!

Geplaatst door: Harm Nienhuis op

Veel elektrische modellen (Kona/Niro/Tesla) rijden tegenwoordig meer dan 400 echte km op een volle accu. Daarmee kan een veelrijder een ton kilometers per jaar afleggen als de auto maar dagelijks geladen kan worden. Een ook nog veel goedkoper dan een diesel. De branche bewijst zichzelf geen dienst als we met oogkleppen op naar de EV blijven kijken. Volgens het Nationaal Zakenauto onderzoek 2019 zijn EV rijders een factor 3 tevredener dan dieselrijders met hun auto. Onderschat de snelheid van de instroom van EV’s niet. Je hoort ze (letterlijk en figuurlijk) niet aankomen en voor je het weet sta je als dealer je over een paar jaar af te vragen wat er in vredesnaam is gebeurd.

Geplaatst door: Dirk van den Blink – EV Expert op

Electrisch is al doorgebroken. Zowel in beleid, beleidsvoornemens en penetratie van de markt. Desondanks heeft dhr vd Kwast wel gelijk: we blijven nog lang met een mix zitten.
Het wagenpark wordt gemiddeld ouder, en nieuwverkoop neemt af.
Onderhoud nieuw wordt minder, verkoop via dealer gaat op de schop (internet sales!), restwaarde auto’s met verbrandingsmotoren neemt versneld af, wetgever gaat doorkrijgen dat persoonlijke mobiliteit absolute luxe is.
Ik zie nog wel een paar bedreigingen meer.

Geplaatst door: SJ Bier op

Elektrische auto en VW Ionity laadstations met zonneparken langs snelwegen.
een hectare panelen produceert 1 miljoen kWh.
een Kwh kost 60 cent per kWh aan de snellader.
opbrengst 600.000 euro per hectare.
aftersales voor VW elektrische autos.
VW investeert 100 miljard in elektrische autos.
en schone Luchten.
ik heb Zonnepanelen Laadpaal en EV. perfect.

Geplaatst door: Will Eisinga op