Software probleem teistert EV van Volkswagen

De nieuwe elektrische ID.3 van Volkswagen kampt met grote software problemen. Dat leidt er toe dat van de band rollende auto’s voorlopig op een groot gehuurd parkeerterrein worden neergezet totdat er straks alsnog een nieuwe software architectuur ingeladen kan worden.

Achtergrond: marktintroductie Volkswagen ID.3 in gevaar

De ID.3 zal mede daardoor niet voor de zomer uitgeleverd kunnen worden. Dat meldt het meestal goed-ingelichte Duitse Manager Magazin op grond van bronnen binnen de autofabrikant. Het zou de bedoeling zijn straks technici met laptops langs de auto’s te sturen, die aan te sluiten en vervolgens de installatie van de juiste software uit te voeren. Dat zou op zijn vroegst in het voorjaar kunnen gebeuren. Volgens Manager Magazin gaat het daarbij om zeker 20.000 ID.3 auto’s waarbij die procedure gevolgd zal moeten worden. In een volgend stadium hoopt VW de software zaken verder draadloos te regelen, zoals bijvoorbeeld ook Tesla dat doet.

De met veel fanfare aangekondigde vol-elektrische ID.3 is gebaseerd op een nieuw platform wat speciaal ontwikkeld is voor elektrische aandrijfsystemen. CEO Herbert Diess wil die technologie ook aan andere autofabrikanten verkopen en open stellen voor derde partijen.

Software probleem teistert EV van Volkswagen - Automobielmanagement.nl

Software probleem teistert EV van Volkswagen

De nieuwe elektrische ID.3 van Volkswagen kampt met grote software problemen. Dat leidt er toe dat van de band rollende auto’s voorlopig op een groot gehuurd parkeerterrein worden neergezet totdat er straks alsnog een nieuwe software architectuur ingeladen kan worden.

Achtergrond: marktintroductie Volkswagen ID.3 in gevaar

De ID.3 zal mede daardoor niet voor de zomer uitgeleverd kunnen worden. Dat meldt het meestal goed-ingelichte Duitse Manager Magazin op grond van bronnen binnen de autofabrikant. Het zou de bedoeling zijn straks technici met laptops langs de auto’s te sturen, die aan te sluiten en vervolgens de installatie van de juiste software uit te voeren. Dat zou op zijn vroegst in het voorjaar kunnen gebeuren. Volgens Manager Magazin gaat het daarbij om zeker 20.000 ID.3 auto’s waarbij die procedure gevolgd zal moeten worden. In een volgend stadium hoopt VW de software zaken verder draadloos te regelen, zoals bijvoorbeeld ook Tesla dat doet.

De met veel fanfare aangekondigde vol-elektrische ID.3 is gebaseerd op een nieuw platform wat speciaal ontwikkeld is voor elektrische aandrijfsystemen. CEO Herbert Diess wil die technologie ook aan andere autofabrikanten verkopen en open stellen voor derde partijen.