Bosch maakt van zonneklep LCD-scherm

We gebruiken al bijna honderd jaar de aloude zonneklep om verblinding door de zon te voorkomen. Maar die zonneklep beperkt ook voor een groot deel het zicht naar voren. Bosch denkt nu een oplossing te hebben gevonden met een LCD-scherm dat specifiek de ogen van de bestuurder beschermt tegen hinderlijk zonlicht.

Uit onderzoek blijkt dat het risico op een ongeluk 16 procent hoger is bij felle zonneschijn dan onder normale weersomstandigheden. Toch kijken we al generaties lang tegen dezelfde zonneklep aan die bijna honderd jaar geleden in de auto werd geïntroduceerd. Drie Bosch-ingenieurs hebben nu een innovatief LCD-scherm ontwikkeld dat in samenwerking met een camera, gezichtsherkenning en detectiesoftware een betere bescherming moet bieden tegen verblinding, terwijl het zicht niet wordt beperkt: de Virtual Visor. De nieuwe ‘klep’ wordt deze week tijdens de techbeurs CES 2020 onthuld.

Virtual Visor

Het LCD-paneel is verbonden met een camera die de schaduw van de zon op het gelaat van de bestuurder volgt. Het systeem gebruikt gezichtsherkenning om de bestuurder binnen het frame van de camera te vinden, en om schaduw te identificeren. Een algoritme analyseert vervolgens het zicht van de bestuurder en verduistert alleen die secties van de Virtual Visor om zonlicht dat in de ogen van de bestuurder schijnt te blokkeren. De rest van de display blijft transparant zodat de bestuurder er doorheen kan kijken.

Echt product

De Virtual Visor is nu nog een pilotproject, maar er zijn volgens technicus Jason Zink wel degelijk gesprekken gaande met autofabrikanten. “We willen er zeker een echt product van maken. Voor de meeste automobilisten is de traditionele zonneklep niet voldoende om het licht van de laagstaande zon voldoende te blokkeren en tegelijkertijd het zicht niet te blokkeren. Met deze innovatie kan dat wel.”

Bosch maakt van zonneklep LCD-scherm - Automobielmanagement.nl

Bosch maakt van zonneklep LCD-scherm

We gebruiken al bijna honderd jaar de aloude zonneklep om verblinding door de zon te voorkomen. Maar die zonneklep beperkt ook voor een groot deel het zicht naar voren. Bosch denkt nu een oplossing te hebben gevonden met een LCD-scherm dat specifiek de ogen van de bestuurder beschermt tegen hinderlijk zonlicht.

Uit onderzoek blijkt dat het risico op een ongeluk 16 procent hoger is bij felle zonneschijn dan onder normale weersomstandigheden. Toch kijken we al generaties lang tegen dezelfde zonneklep aan die bijna honderd jaar geleden in de auto werd geïntroduceerd. Drie Bosch-ingenieurs hebben nu een innovatief LCD-scherm ontwikkeld dat in samenwerking met een camera, gezichtsherkenning en detectiesoftware een betere bescherming moet bieden tegen verblinding, terwijl het zicht niet wordt beperkt: de Virtual Visor. De nieuwe ‘klep’ wordt deze week tijdens de techbeurs CES 2020 onthuld.

Virtual Visor

Het LCD-paneel is verbonden met een camera die de schaduw van de zon op het gelaat van de bestuurder volgt. Het systeem gebruikt gezichtsherkenning om de bestuurder binnen het frame van de camera te vinden, en om schaduw te identificeren. Een algoritme analyseert vervolgens het zicht van de bestuurder en verduistert alleen die secties van de Virtual Visor om zonlicht dat in de ogen van de bestuurder schijnt te blokkeren. De rest van de display blijft transparant zodat de bestuurder er doorheen kan kijken.

Echt product

De Virtual Visor is nu nog een pilotproject, maar er zijn volgens technicus Jason Zink wel degelijk gesprekken gaande met autofabrikanten. “We willen er zeker een echt product van maken. Voor de meeste automobilisten is de traditionele zonneklep niet voldoende om het licht van de laagstaande zon voldoende te blokkeren en tegelijkertijd het zicht niet te blokkeren. Met deze innovatie kan dat wel.”