Dat stelt LeasePlan in haar EV Readiness Index 2020, een onderzoek naar de mate waarin landen klaar zijn voor de verdere verspreiding van elektrisch rijden. Het leasebedrijf keek daarbij naar de ‘volwassenheid’ van de EV-markt en de laadinfrastructuur, stimulering door de overheid en het kiezen van een elektrische auto door de eigen klanten. Dat gebeurde in 22 landen in heel Europa.

Stabilisatie stimuleringsmaatregelen

Door de gestage groei van het aantal elektrische auto’s – met name Tesla’s – is de markt in ons land en Noorwegen tot nu toe het best ontwikkeld. Wel is het zo dat er bij de stimuleringsmaatregelen sprake is van een stabilisatie, wat bijvoorbeeld blijkt uit de verhoging van de bijtelling. Verder hebben Ierland en Groot-Brittannië afgelopen jaar grote vooruitgang geboekt waarmee het kleine Ierland nu ook naar de vierde plaats op de Index is opgeschoven. In Zweden en Finland is sprake van een nog sterkere groei van het aantal EV’s dan in heel Europa. De algemene situatie is het minst ontwikkeld in enkele Oost-Europese landen en in Griekenland hoewel daar de laadinfrastructuur wel verder is verbeterd.

LeasePlan richt haar onderzoek vooral op haar kernklanten: de zakelijke rijder. Ongeveer de helft van alle voertuigen op de weg staat op naam van een bedrijf. “Ondernemingen zijn daarom van groot belang bij het leiden van de transitie naar een duurzamer transportsysteem. Overstappen naar een lage-emissie vloot is één van de makkelijkste manieren waarop bedrijven hun emissie-footprint kunnen terugdringen en helpen om klimaatverandering aan te pakken. Dat kan gedaan worden met één pennenstreek, de strategie hoeft niet veranderd te worden.”

Lees ook: binnen 5 jaar 20.000 nieuwe laadpalen erbij