Dat vertelde CRO Tomomi Nakamura van het Japanse merk bij de onthulling van de plannen voor de verdere elektrificatie. Subaru loopt op dat gebied achter op veel andere autofabrikanten maar wil nu een inhaalslag maken. Over tien jaar moet 40 procent van de verkochte Subaru’s hybride of volledig elektrisch zijn. Rond het midden van de komende jaren 30 zou dan elk model met een elektrische aandrijving uitgevoerd moeten zijn. In dat kader werkt Subaru samen met Toyota aan een batterij-aangedreven crossover die voor 2025 in de showroom moet staan. Bij de presentatie van de plannen lieten de Japanners een eerste futuristisch uitgevoerd prototype van die auto zien.

Bij die plannen staat Subaru als kleiner merk wel voor enorme uitdagingen, vreest Nakamura. “In dit tijdperk van veranderingen die maar ééns in de honderd jaar plaatsvinden willen we graag uitleggen wat ons doel is en met wat voor soort technologieën we bezig zijn. Als kleine autofabrikant moeten we goed nadenken over hoe we de uniekheid van Subaru kunnen versterken zodat de klant ons nog steeds kan onderscheiden van anderen.” 

CO2-neutraal

Eén van de gestelde doelen is om in 2050 de gemiddelde CO2-uitstoot van haar voertuigen met 90 procent te reduceren vergeleken met het niveau van 2010. Bovendien worden ook fabrieken, kantoren en andere vestigingen zoveel mogelijk CO2-neutraal gemaakt. Wat de auto’s zelf betreft moet de veiligheid op een hoger plan worden gebracht om dodelijke ongevallen met Subaru’s te voorkomen.

Subaru speelt in ons land een ondergeschikte rol. Vorig jaar verkocht het merk alles bij elkaar 526 nieuwe personenauto’s waarvan 266 Forresters, 142 XV’s, 109 Outbacks, acht Impreza’s en zegge en schrijve één Levorg waarvan de eigenaar dus in een exclusieve auto rijdt. In 2018 wist het Japanse merk nog 653 nieuwe auto’s aan Nederlandse klanten te slijten.