V2X moet het verkeer veiliger gaan maken en kan worden gezien als aanloop naar autonoom rijden. De technologie stelt voertuigen in staat om berichten te versturen en te ontvangen. Onderling, maar ook met bijvoorbeeld ‘slimme’ verkeerslichten. Zo kan een auto gewaarschuwd worden voor een ander voertuig dat door rood rijdt, of voor verkeersopstoppingen verderop. Samen met rijhulpsystemen als Brake Assist kan de auto dan eerder remmen dan de bestuurder kan reageren.

Strijd

Het nieuwe aan de test die Audi nu begint is de ‘cellular modem technology’. De C in C-V2X. Tot nu toe was DSRC (Dedicated Short-Range Communications) de enige vorm van V2X-technologie. In de VS en Japan werkt men er sinds 2017 mee en in Europa sinds 2019. Fabrikanten als Volkswagen, Toyota en Renault kozen voor DSRC met ondersteuning van bedrijven als NXP en Siemens.

Toch lijkt er nu al een strijd te ontstaan tussen DSRC en de C-V2X standaard die onder meer door Nokia en Huawei wordt gepromoot, en waar onder meer BMW, Ford, Daimler en de PSA-groep hun kaarten op hebben gezet. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Zo is DSRC nu al beschikbaar en zou het beter werken op de korte afstand. Aan de andere kant is de DSRC-techniek ouder en gebaseerd op een ouder WIFI-protocol dan C-V2X, dat beter voorbereid is op 5G.

Meer overeenkomsten

Desondanks zijn er meer overeenkomsten dan verschillen tussen de systemen, en dat lijkt de keuze voor één standaard alleen maar te bemoeilijken. Niet alleen tussen autofabrikanten maar ook binnen de concerns zelf. Binnen de VAG Group is men er duidelijk ook nog niet over uit welke standaard het gaat worden. Audi experimenteert nu met C-V2X maar elders, bij Volkswagen, is de Golf 8 de eerste auto die standaard ‘DSRC-V2X’ meekrijgt. Deze auto staat vanaf maart in de showroom.