Slim verkeerslicht nog niet slim genoeg

Ford heeft afgelopen vrijdag een rij-assistent getest die straks automobilisten moet vertellen met welke snelheid zij bij het volgende verkeerslicht groen licht krijgen. Het ‘Green Light Optimal Speed Advice’-systeem (GLOSA) staat nog in de kinderschoenen. Grootste probleem is echter de onbetrouwbaarheid van ‘slimme’ verkeerslichten zo is uit de test gebleken.

De testdag vond plaats binnen het project SmartwayZ.NL, een samenwerking tussen de provincies Noord-Brabant en Limburg, de Rijksoverheid, verschillende gemeenten en maatschappelijke organisaties alsmede enkele marktpartijen.

Adviessnelheid

Het idee achter GLOSA is om auto’s te laten communiceren met slimme verkeerslichten. Het is de bedoeling dat de bestuurder een adviessnelheid krijgt, zodat deze weet hoe hard of zacht er gereden moet worden om bij het volgende verkeerslicht groen te krijgen. Dit levert minder vertraging op en het scheelt CO2- en stikstofuitstoot. De verkeerslichtregeling is op dit moment echter nog niet betrouwbaar zo bleek uit de test. De informatie die het ‘slimme’ verkeerslicht namelijk uitzendt richting de auto is vaak niet exact juist en de bestuurder krijgt geen goede adviessnelheid. Belangrijkste uitdaging is dan ook om iets te vinden op het onvoorspelbare karakter van het verkeerslichtsysteem.

Meer testen

Christophe van der Maat, gedeputeerde mobiliteit van de provincie Noord-Brabant en voorzitter van de programmaraad van SmartwayZ.NL benadrukt dat GLOSA niet morgen operationeel is. “De techniek is aanwezig, maar om de rij-assistent definitief van de grond te krijgen zijn uitvoerige tests nodig. We zijn als SmartwayZ.NL dan ook blij met de samenwerking met Ford. Als overheid hebben we marktpartijen heel hard nodig om een slim mobiliteitsnetwerk voor Zuid-Nederland definitief voor elkaar te krijgen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Slim verkeerslicht nog niet slim genoeg - Automobielmanagement.nl

Slim verkeerslicht nog niet slim genoeg

Ford heeft afgelopen vrijdag een rij-assistent getest die straks automobilisten moet vertellen met welke snelheid zij bij het volgende verkeerslicht groen licht krijgen. Het ‘Green Light Optimal Speed Advice’-systeem (GLOSA) staat nog in de kinderschoenen. Grootste probleem is echter de onbetrouwbaarheid van ‘slimme’ verkeerslichten zo is uit de test gebleken.

De testdag vond plaats binnen het project SmartwayZ.NL, een samenwerking tussen de provincies Noord-Brabant en Limburg, de Rijksoverheid, verschillende gemeenten en maatschappelijke organisaties alsmede enkele marktpartijen.

Adviessnelheid

Het idee achter GLOSA is om auto’s te laten communiceren met slimme verkeerslichten. Het is de bedoeling dat de bestuurder een adviessnelheid krijgt, zodat deze weet hoe hard of zacht er gereden moet worden om bij het volgende verkeerslicht groen te krijgen. Dit levert minder vertraging op en het scheelt CO2- en stikstofuitstoot. De verkeerslichtregeling is op dit moment echter nog niet betrouwbaar zo bleek uit de test. De informatie die het ‘slimme’ verkeerslicht namelijk uitzendt richting de auto is vaak niet exact juist en de bestuurder krijgt geen goede adviessnelheid. Belangrijkste uitdaging is dan ook om iets te vinden op het onvoorspelbare karakter van het verkeerslichtsysteem.

Meer testen

Christophe van der Maat, gedeputeerde mobiliteit van de provincie Noord-Brabant en voorzitter van de programmaraad van SmartwayZ.NL benadrukt dat GLOSA niet morgen operationeel is. “De techniek is aanwezig, maar om de rij-assistent definitief van de grond te krijgen zijn uitvoerige tests nodig. We zijn als SmartwayZ.NL dan ook blij met de samenwerking met Ford. Als overheid hebben we marktpartijen heel hard nodig om een slim mobiliteitsnetwerk voor Zuid-Nederland definitief voor elkaar te krijgen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding