“Het zal nog de nodige jaren duren voor je die in Mercedes-Benz voertuigen ziet, we kijken nu tien tot twintig jaar vooruit, maar organische accucellen zijn zeker al onderdeel van onze research. Het is in potentie een revolutie. Hij zal uit organische materialen worden gebouwd en er worden géén zeldzame, kostbare of gevaarlijke materialen gebruikt. Uniek is ook dat een organische accu honderd procent kan worden gerecycled en hergebruikt door – letterlijk – het composteren van de materialen.”

Solid state

Op weg naar een organische toekomst ziet Hintennach diverse andere grote stappen in de accutechniek. Hoe zit het bijvoorbeeld met de veelbesproken solid state – vaste stof – variant? “We zullen die in de loop van het jaar in onze eCitaro stadsbus toepassen. In principe is het een superieure oplossing. Het heeft een lange levensduur, is veilig en er wordt vooral ook geen kobalt, nikkel of mangaan in gebruikt. Een belangrijk doel. Probleem is nu nog dat je minder energie op kunt slaan, zodat ze zwaar worden en veel tijd vragen om te laden. Voor een stadsbus of bestelvoertuigen geen bezwaar, maar in personenwagens zullen we het nog de nodige jaren met lithium-ion moeten doen.” Dat betekent volgens de R&D-topman niet per se dat we voorlopig kleine stapjes maken. Eén belangrijke ontwikkeling is bijvoorbeeld dat er binnen een jaar of acht zoveel elektrische auto’s in Europa zullen zijn dat ‘we’ een deel van de kostbare materialen uit afgeschreven accucellen kunnen hergebruiken. Een nieuwe business in de autowereld, met bijpassende nieuwe industrie.

Toekomt voor fabrikanten

In personenauto’s hebben we nog wel even met lithium-ion cellen te maken, zo onderstreept Hintennach. Maar in de komende vijf jaar zal de EV een snelle evolutie meemaken. “De productiekosten dalen en tegelijkertijd wordt de energiedichtheid beter. Zodat je verder kunt rijden. Tot een kwart zelfs. Zo’n stap kunnen we de komende vijf jaar nemen met nieuwe materialen als silicon, in plaats van het huidige grafiet. Onze EQC zou dan bijvoorbeeld 700 kilometer kunnen halen tegen 470 kilometer nu. We kunnen accu’s compacter maken en dus ook lichter, minder grondstoffen en kosten.” Die evolutionaire en vooral ook révolutionaire stappen, zo benadrukt de Daimler-topman, moeten zorgen dat elektrisch rijden niet alleen voor de maatschappij en de rijders zinvol is, maar voor de fabrikant ook een economisch model biedt. Lees: toekomst. De ingesloten boodschap lijkt dat dat nu dus niet het geval is.