Vereniging Zakelijke Rijders onderzocht onder haar leden de bekendheid met AEBS of automatisch noodstopsysteem, 823 leden gaven antwoord op de vraag of zij een AEBS-systeem zouden willen hebben.

Remmen

Vanaf 2022 is een noodremsysteem een verplichting in nieuwe auto’s. Bewezen is dat “remmen” niet tot de beste kwaliteiten behoort van bestuurders. Geautomatiseerde systemen kunnen dit veel beter. Toch is acht procent van de zakelijke rijders hier nog niet van overtuigd.
Inmiddels heeft 53 procent al een AEBS in de auto. Zo’n 23 procent van de berijders kijkt uit naar het moment dat hun volgende auto het systeem zal hebben. Tien procent van de zakelijke rijders geeft aan dat ze positief zijn over het systeem maar toch niet goed weten hoe het werkt. En zes procent van de ondervraagden heeft geen idee wat AEBS is en weet dus ook niet of het wel of niet in de auto aanwezig is.

Coureurs

“Gelukkig zien we dat de notoire coureurs die het zelf beter denken te kunnen (8%) fors in de minderheid zijn.” aldus Jan van Delft, voorzitter van VZR. “De verplichte aanwezigheid van een noodremsysteem in alle nieuwe auto’s vanaf 2022 is een goede zaak, berijders willen deze feature graag hebben. Er moet wel goed gecommuniceerd worden hoe een dergelijk systeem werkt. Dit is een breder fenomeen, de informatiebehoefte naar ADAS-systemen is groot.”
VZR zal deze maand aandacht besteden aan ADAS-systemen en adviseert zakelijke rijders de ADAS-systemen in hun auto te leren kennen en herkennen. Het onderzoek van VZR vindt jaarlijks plaats in samenwerking met 21 partners uit de autobranche. “We zien dat de partners bestaan uit zowel importeurs als universele ketens,” aldus Jan van Delft.