Volvo CEO: ‘Privéauto is in de stad niet heel praktisch’

Volvo CEO Hakan Samuelsson verwacht dat de coronacrisis belangrijke veranderingen in de auto-industrie versnelt. Elektrisch rijden, autodelen en online sales zijn daar enkele van. De autonome auto blijft echter toekomstmuziek voorspelt Volvo’s hoogste baas.

Samuelsson sprak onlang tijdens een digitale conferentie en gaf daarbij een duidelijke voorspelling van de post-corona automarkt. Hij gelooft vooral in de versnelde opkomst van elektrisch rijden. Dat moet overigens ook wel want Volvo heeft zich gecommitteerd om op termijn volledig afscheid te nemen van de verbrandingsmotor. “Elektrificatie gaat vanwege corona sneller. Het zou naïef zijn om te denken dat we na een paar maanden weer teruggaan naar normaal, en dat onze klanten de showroom in komen lopen om een dieselauto te kopen. De vraag naar elektrische auto’s zal nog sneller groeien.”

De auto-industrie is hard geraakt door de coronacrisis, maar Samuelsson benadrukt dat landen geen geld moeten uitgeven aan het herstellen van de oude situatie. “Als overheden een terugkeer naar ‘vroeger’ subsidiëren is dat denk ik weggegooid geld. Ze moeten het geld juist nu gebruiken om nieuwe technologieën te promoten, net zoals ze dat voor de crisis van plan waren.”

Auto-abonnementen

Samuelsson, zelf 69, verwacht verder dat vooral jongere generaties meer gebruik gaan maken van auto-abonnementen. “Zij betalen liever een vast bedrag per maand voor hun mobiliteit. Zo’n abonnementsvorm is echt iets voor in de stad. Mobiliteit is daar belangrijker, niet zozeer het eigendom van een auto.” Een opvallende uitspraak voor iemand die de baas is bij een van de grootste autofabrikanten ter wereld. “In grote steden is de privéauto gewoon niet een heel praktisch concept.” Hoe zit het dan met de voorspelling dat juist nu mensen de auto prefereren boven het OV? Samuelsson blijft sceptisch. “Misschien is het wel tijd voor iets nieuws. Autobezit gaat de problemen niet oplossen.”

Samuelsson constateert ook dat de globalisering door corona is afgezwakt. “We moeten auto’s bouwen waar we ze verkopen.” Daarnaast denkt hij dat de modellenpolitiek van steeds grotere auto’s gaat veranderen. “Premium auto’s hoeven niet perse grote auto’s te zijn. Dat is echt de oude manier van denken. Ze kunnen groot of klein zijn.”

E-commerce

De Zweedse CEO denkt tot slot dat corona de stap naar e-commerce versnelt. Ook voor grote aankopen als een auto. “De manier waarop we nu auto’s aan de man brengen, met fysieke showrooms en wat al niet meer…ik geloof dat iedereen tijdens de lockdown heeft gezien dat e-commerce werkt. Meer en meer autokopers hebben er ervaring mee en dat moedigt anderen aan om ook online te kopen. Het hele retailmodel gaat dus veranderen. Dat was al aan de gang alleen gaat het nu sneller.” Samuelsson ontkent overigens dat hij hiermee het einde van de merkdealer voorspelt. “We hebben retail- en servicepartners nodig. De auto’s moeten nog steeds fysiek worden afgeleverd en er is onderhoud nodig in de werkplaats.”

Tot slot, de zelfrijdende auto. Komt die er ooit? “Ik denk dat we er nu realistischer over zijn dan een paar jaar geleden. Het is moeilijk, maar het komt er wel. Over een aantal jaar robottaxi’s, maar alleen met veel beperkingen: voor specifieke toepassingen, in beperkte gebieden, alleen met goed weer en bij lage snelheden.”

Volvo CEO: ‘Privéauto is in de stad niet heel praktisch’ - Automobielmanagement.nl

Volvo CEO: ‘Privéauto is in de stad niet heel praktisch’

Volvo CEO Hakan Samuelsson verwacht dat de coronacrisis belangrijke veranderingen in de auto-industrie versnelt. Elektrisch rijden, autodelen en online sales zijn daar enkele van. De autonome auto blijft echter toekomstmuziek voorspelt Volvo’s hoogste baas.

Samuelsson sprak onlang tijdens een digitale conferentie en gaf daarbij een duidelijke voorspelling van de post-corona automarkt. Hij gelooft vooral in de versnelde opkomst van elektrisch rijden. Dat moet overigens ook wel want Volvo heeft zich gecommitteerd om op termijn volledig afscheid te nemen van de verbrandingsmotor. “Elektrificatie gaat vanwege corona sneller. Het zou naïef zijn om te denken dat we na een paar maanden weer teruggaan naar normaal, en dat onze klanten de showroom in komen lopen om een dieselauto te kopen. De vraag naar elektrische auto’s zal nog sneller groeien.”

De auto-industrie is hard geraakt door de coronacrisis, maar Samuelsson benadrukt dat landen geen geld moeten uitgeven aan het herstellen van de oude situatie. “Als overheden een terugkeer naar ‘vroeger’ subsidiëren is dat denk ik weggegooid geld. Ze moeten het geld juist nu gebruiken om nieuwe technologieën te promoten, net zoals ze dat voor de crisis van plan waren.”

Auto-abonnementen

Samuelsson, zelf 69, verwacht verder dat vooral jongere generaties meer gebruik gaan maken van auto-abonnementen. “Zij betalen liever een vast bedrag per maand voor hun mobiliteit. Zo’n abonnementsvorm is echt iets voor in de stad. Mobiliteit is daar belangrijker, niet zozeer het eigendom van een auto.” Een opvallende uitspraak voor iemand die de baas is bij een van de grootste autofabrikanten ter wereld. “In grote steden is de privéauto gewoon niet een heel praktisch concept.” Hoe zit het dan met de voorspelling dat juist nu mensen de auto prefereren boven het OV? Samuelsson blijft sceptisch. “Misschien is het wel tijd voor iets nieuws. Autobezit gaat de problemen niet oplossen.”

Samuelsson constateert ook dat de globalisering door corona is afgezwakt. “We moeten auto’s bouwen waar we ze verkopen.” Daarnaast denkt hij dat de modellenpolitiek van steeds grotere auto’s gaat veranderen. “Premium auto’s hoeven niet perse grote auto’s te zijn. Dat is echt de oude manier van denken. Ze kunnen groot of klein zijn.”

E-commerce

De Zweedse CEO denkt tot slot dat corona de stap naar e-commerce versnelt. Ook voor grote aankopen als een auto. “De manier waarop we nu auto’s aan de man brengen, met fysieke showrooms en wat al niet meer…ik geloof dat iedereen tijdens de lockdown heeft gezien dat e-commerce werkt. Meer en meer autokopers hebben er ervaring mee en dat moedigt anderen aan om ook online te kopen. Het hele retailmodel gaat dus veranderen. Dat was al aan de gang alleen gaat het nu sneller.” Samuelsson ontkent overigens dat hij hiermee het einde van de merkdealer voorspelt. “We hebben retail- en servicepartners nodig. De auto’s moeten nog steeds fysiek worden afgeleverd en er is onderhoud nodig in de werkplaats.”

Tot slot, de zelfrijdende auto. Komt die er ooit? “Ik denk dat we er nu realistischer over zijn dan een paar jaar geleden. Het is moeilijk, maar het komt er wel. Over een aantal jaar robottaxi’s, maar alleen met veel beperkingen: voor specifieke toepassingen, in beperkte gebieden, alleen met goed weer en bij lage snelheden.”