Tesla mag term Autopilot niet gebruiken in Duitsland

Tesla mag in Duitse reclames niet meer de term Autopilot gebruiken of anderszins de zelfrijdende capaciteiten van haar auto’s aanprijzen. De rechtbank in München heeft een klacht daarover van de Wettbewerbszentrale, de waakhond voor de advertentiewereld, volledig toegewezen.

Duitsers kraken Autopilot Tesla

De klacht had betrekking op spotjes voor Model 3 van vorig jaar zomer waarin wordt vermeld dat de Autopilot ‘inclusief’ is. Ook stelt Tesla dat de auto ‘het volledig potentieel heeft voor autonoom rijden’ en dat je kan ‘navigeren met Autopilot-functionaliteit’. De rechter is het met de Wettbewerbszentrale eens dat de die termen misleidend zijn en een verkeerde voorstelling van zaken geven. De consument zou ten onrechte kunnen denken dat de auto’s ‘zelf’ kunnen rijden, iets wat in Duitsland in ieder geval niet is toegestaan. “Met die auto rijden zonder menselijke tussenkomst is niet mogelijk,’’ aldus de uitspraak.

Eerder had de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) al kritiek op het autopilot-systeem van Tesla omdat het geen beveiliging heeft. Tesla zegt in reactie op die kritiek steeds dat het de kopers of leasers van haar auto’s altijd nadrukkelijk adviseert om de handen altijd aan het stuur te houden en de auto ook zelf onder controle te houden.

Tesla mag term Autopilot niet gebruiken in Duitsland - Automobielmanagement.nl

Tesla mag term Autopilot niet gebruiken in Duitsland

Tesla mag in Duitse reclames niet meer de term Autopilot gebruiken of anderszins de zelfrijdende capaciteiten van haar auto’s aanprijzen. De rechtbank in München heeft een klacht daarover van de Wettbewerbszentrale, de waakhond voor de advertentiewereld, volledig toegewezen.

Duitsers kraken Autopilot Tesla

De klacht had betrekking op spotjes voor Model 3 van vorig jaar zomer waarin wordt vermeld dat de Autopilot ‘inclusief’ is. Ook stelt Tesla dat de auto ‘het volledig potentieel heeft voor autonoom rijden’ en dat je kan ‘navigeren met Autopilot-functionaliteit’. De rechter is het met de Wettbewerbszentrale eens dat de die termen misleidend zijn en een verkeerde voorstelling van zaken geven. De consument zou ten onrechte kunnen denken dat de auto’s ‘zelf’ kunnen rijden, iets wat in Duitsland in ieder geval niet is toegestaan. “Met die auto rijden zonder menselijke tussenkomst is niet mogelijk,’’ aldus de uitspraak.

Eerder had de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) al kritiek op het autopilot-systeem van Tesla omdat het geen beveiliging heeft. Tesla zegt in reactie op die kritiek steeds dat het de kopers of leasers van haar auto’s altijd nadrukkelijk adviseert om de handen altijd aan het stuur te houden en de auto ook zelf onder controle te houden.