Die waarschuwing komt van de Bovag. Na rapportages over de gevolgen van elektrische voertuigen en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) heeft Bovag de gevolgen van OTA in kaart gebracht. Met die technologie kunnen autofabrikanten op afstand updates uitvoeren, zoals dat nu al gebeurt bij onder meer Tesla. Door OTA besparen fabrikanten kosten en verminderen zij veiligheidsrisico’s, maar tegelijk vergroot de OTA-technologie hun grip op voertuigen, berijders én de keten, aldus Bovag.

Dealers

De totale markt voor onderhoud en reparatie zal door OTA, EV en ADAS kleiner worden. Fabrikanten van auto’s kunnen immers steeds meer zaken rechtstreeks oplossen. “Het autobedrijf kan hierdoor buitenspel komen te staan. OTA kan echter ook nieuwe verdienmodellen creëren, waar zowel fabrikanten als retailers van kunnen gaan profiteren.’’ Vooruitlopend op de ontwikkelingen ten aanzien van OTA is het voor dealers raadzaam om in gesprek te gaan met hun importeur. Daarnaast is het belangrijk dat dealers relevant blijven voor de klant.

Universeel

Voor het onafhankelijke kanaal betekent de komst en groei van OTA dat ondernemers op dit gebied (nog) meer moeten samenwerken met collega’s, met dealerbedrijven of met een formule. “Daarbij is het erg belangrijk dat ondernemers zich verdiepen in de toegang tot fabrikantendata. Een nieuw platform – dat Bovag op dit moment ontwikkelt samen met RAI Aftermarket, opleidingspartijen, grossiers en vakmedia – gaat daarbij uitkomst bieden.’’

Schadebedrijven

Bedrijven in de schadeherstelbranche kennen veel sturing vanuit verzekeraars en leasemaatschappijen. Daarmee is voor hen het directe klantencontact, zoals bij dealer- en garagebedrijven, minder doorslaggevend bij OTA. De toegang tot fabrikantendata is hier volgens Bovag wel essentieel. “Schadeherstelbedrijven met merkerkenning(en) of die samenwerken met dealerbedrijven hebben hier een voordeel. De afhankelijkheidspositie van schadeherstelbedrijven die niet investeren in toegang tot data of samenwerking wordt alleen maar groter.’’