Ook GM kampt met batterij-branden

Naast Ford, BMW en Hyundai kampt ook General Motors met spontaan in brand vliegende batterijen in elektrische auto’s. De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA is een onderzoek gestart naar recente branden in enkele Chevrolet Bolts. Dat zijn, anders dan bij de andere merken, geen plug-in hybrides maar batterij-elektrische auto’s.

De NHTSA heeft twee rapportages ontvangen van branden die zijn ontstaan onder de achterbank, precies waar de batterijen zich bevinden. Het gaat om auto’s uit 2018 en 2019 die beide geparkeerd stonden. Bij nader onderzoek kwam nog een soortgelijk geval bij een Chevy Bolt uit 2017 aan het licht. De feitelijke oorzaak van de branden is niet bekend. Eén betrokkene moest onderzocht worden omdat hij teveel rook had ingeademd maar ander letsel is niet gemeld.

Meewerken

General Motors stelt, zoals gebruikelijk, dat het volop meewerkt aan het onderzoek van de NHTSA en ook zelf de zaken probeert uit te diepen. De Amerikaanse dienst heeft al jaren geleden ook een onderzoek ingesteld naar batterijbranden bij de Chevrolet Volt, wel een PHEV. GM bracht daarop wijzigingen aan in het battery-pack waarop de verkeersdienst besloot geen verdere maatregelen te nemen.

Ook GM kampt met batterij-branden - Automobielmanagement.nl

Ook GM kampt met batterij-branden

Naast Ford, BMW en Hyundai kampt ook General Motors met spontaan in brand vliegende batterijen in elektrische auto’s. De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA is een onderzoek gestart naar recente branden in enkele Chevrolet Bolts. Dat zijn, anders dan bij de andere merken, geen plug-in hybrides maar batterij-elektrische auto’s.

De NHTSA heeft twee rapportages ontvangen van branden die zijn ontstaan onder de achterbank, precies waar de batterijen zich bevinden. Het gaat om auto’s uit 2018 en 2019 die beide geparkeerd stonden. Bij nader onderzoek kwam nog een soortgelijk geval bij een Chevy Bolt uit 2017 aan het licht. De feitelijke oorzaak van de branden is niet bekend. Eén betrokkene moest onderzocht worden omdat hij teveel rook had ingeademd maar ander letsel is niet gemeld.

Meewerken

General Motors stelt, zoals gebruikelijk, dat het volop meewerkt aan het onderzoek van de NHTSA en ook zelf de zaken probeert uit te diepen. De Amerikaanse dienst heeft al jaren geleden ook een onderzoek ingesteld naar batterijbranden bij de Chevrolet Volt, wel een PHEV. GM bracht daarop wijzigingen aan in het battery-pack waarop de verkeersdienst besloot geen verdere maatregelen te nemen.