Geert Brummelhuis, branchemanager van Bovag Autodealers: “We pleiten er via CECRA in Brussel al jaren voor dat universele autobedrijven en dealers betere toegang krijgen tot voertuigdata. En dat de consument de regie krijgt over in-vehicle data; dat de eigenaar of bestuurder mag bepalen wie toegang krijgt tot deze data. Dat we nu worden uitgenodigd om aan het onderzoek deel te nemen geeft er blijk van dat de EU ons standpunt serieus neemt.”

Eigenaar

In-vehicle data is informatie die de auto of gebruiker zelf genereert over techniek, verkeersveiligheid, beveiliging en entertainment. Wie eigenaar is van de data is op dit moment onduidelijk, want specifieke regels ontbreken. “Fabrikanten eigenen zich de data toe en stellen ze zeer beperkt beschikbaar aan autobedrijven en andere stakeholders, terwijl deze data voor hen steeds belangrijker worden. Zij kunnen er extra producten en diensten mee ontwikkelen voor consumenten. Denk aan voorspelbaar onderhoud, diagnose op afstand en software-updates. Dat is reden voor de Europese Commissie om wetgeving te maken die de toegang tot in-vehicle data aan derden beter regelt,’’ legt Bovag uit.

Consultaties

De eerste stap is een onderzoek naar hoe de markt voor in-vehicle voertuigdata er nu uitziet en zich ontwikkelt. De Europese Commissie heeft diverse stakeholders waaronder autobedrijven, vertegenwoordigd door CECRA, en lease- en verhuurbedrijven via Leaseurope gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Deze ‘consultatie’ moet uiterlijk 3 december 2020 zijn afgerond. De reacties worden door een onderzoeksbureau verwerkt in een rapport dat in februari 2021 wordt opgeleverd aan de Europese Commissie. Zij zal aan de hand van dit rapport een wetsvoorstel schrijven over eerlijke toegang tot in-vehicle data.

Buitenspel

Brussel wil ook de regels voor de toegang tot voertuigreparatie- en onderhoudsdata (RMI) van EV’s tegen het licht houden. RMI-data is noodzakelijk om auto’s te kunnen (blijven) onderhouden of te repareren. Fabrikanten zijn verplicht om deze voertuigdata beschikbaar te stellen aan autobedrijven, maar het blijkt voor hen lastig om de juiste data op het juiste moment te verkrijgen. Oorzaak zijn onduidelijke regels over hoe snel, op welke manier en tegen welke kosten fabrikanten de data beschikbaar moeten stellen. Autobedrijven komen hierdoor steeds meer buitenspel te staan.