Tesla moet 158.000 auto’s terugroepen

De Amerikaanse dienst voor de verkeersveiligheid (NHTSA) heeft autofabrikant Tesla woensdag gevraagd om 158.000 auto’s van het Model S en het Model X terug te roepen. In de boordcomputer zitten bij sommige van die modellen defecten die tot onveilige situaties kunnen leiden als de touchscreens niet werken.

De autoriteit deed de ongebruikelijke oproep aan Tesla na nader onderzoek dat volgde op eerdere klachten in november. Toen bleek dat exemplaren van het Model S (gebouwd tussen 2012 en 2018) en exemplaren van Model X (gebouwd tussen 2016 en 2018) ‘een defect vertonen met betrekking tot de motorveiligheid’.

Volledige uitleg

Tesla heeft nog niet geantwoord op de brief van de NHTSA, maar moet uiterlijk 27 januari reageren. Als Tesla de elektrische auto’s weigert terug te roepen, moet het ‘een volledige uitleg van zijn beslissing’ geven. Het is ongebruikelijk dat de NHTSA om een terugroepactie vraagt. Meestal doen fabrikanten dat uit zichzelf.

Geheugencapaciteit

Door de mankementen kan het onder meer gebeuren dat de achteruitcamera niet werkt en dat het autopilotsysteem en de richtingaanwijzer minder goed werken. Ook de systemen om te voorkomen dat de voorruit beslaat of bevriest hebben te lijden onder het defect. Dat zou te maken hebben met de beperkte geheugencapaciteit van de boordcomputers in de modellen S en X.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Tesla moet 158.000 auto’s terugroepen - Automobielmanagement.nl

Tesla moet 158.000 auto’s terugroepen

De Amerikaanse dienst voor de verkeersveiligheid (NHTSA) heeft autofabrikant Tesla woensdag gevraagd om 158.000 auto’s van het Model S en het Model X terug te roepen. In de boordcomputer zitten bij sommige van die modellen defecten die tot onveilige situaties kunnen leiden als de touchscreens niet werken.

De autoriteit deed de ongebruikelijke oproep aan Tesla na nader onderzoek dat volgde op eerdere klachten in november. Toen bleek dat exemplaren van het Model S (gebouwd tussen 2012 en 2018) en exemplaren van Model X (gebouwd tussen 2016 en 2018) ‘een defect vertonen met betrekking tot de motorveiligheid’.

Volledige uitleg

Tesla heeft nog niet geantwoord op de brief van de NHTSA, maar moet uiterlijk 27 januari reageren. Als Tesla de elektrische auto’s weigert terug te roepen, moet het ‘een volledige uitleg van zijn beslissing’ geven. Het is ongebruikelijk dat de NHTSA om een terugroepactie vraagt. Meestal doen fabrikanten dat uit zichzelf.

Geheugencapaciteit

Door de mankementen kan het onder meer gebeuren dat de achteruitcamera niet werkt en dat het autopilotsysteem en de richtingaanwijzer minder goed werken. Ook de systemen om te voorkomen dat de voorruit beslaat of bevriest hebben te lijden onder het defect. Dat zou te maken hebben met de beperkte geheugencapaciteit van de boordcomputers in de modellen S en X.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding