Chipscrisis raakt steeds meer autofabrikanten

Daimler is de laatste autofabrikant die fors op de rem moet trappen vanwege het tekort aan computerchips. Daimler duizenden werkers in haar fabriek in Rastatt de arbeidstijdverkorting in en heeft ook de werktijd in de nog grotere fabriek in Bremen – waar 12.500 mensen werken – moeten verkorten. Daimler sluit niet uit dat de vestiging in Bremen begin februari een tijd helemaal stopgezet zal moeten worden.

In de loop van dit tweede halfjaar zou er een eind aan de tekorten moeten komenPexels (2021)

Honda heeft gewaarschuwd voor problemen in haar Japanse fabrieken door het grote tekort aan chips. De Europese fabriek in het Britse Swindon gaat vanaf maandag ook vier dagen dicht door problemen met de levering van chips. Honda heeft al eerder meegedeeld dat Swindon in de loop van dit jaar definitief gesloten wordt.

Flessenhals

Volkswagen deelde al eerder mee dat het vermoedelijk zo’n 100.000 auto’s minder zal bouwen dan gepland vanwege de ‘flessenhals’ bij de levering van chips. Ook Toyota, Fiat Chrysler, Nissan en Ford hebben door dat probleem de productie in moeten krimpen. Ford gaat de productie van de Ford Focus in het Duitse Saarlouis een volledige maand stilleggen vanwege een gebrek aan chips.

Smartphones

BMW en Jaguar Land Rover hebben op hun beurt laten weten de ontwikkelingen scherp in de gaten te houden. Het tekort aan de kleine onderdelen, die onmisbaar zijn in de moderne auto, wordt vooral veroorzaakt doordat autofabrikanten de opleving van de wereldwijde markt hebben onderschat. Door de sterke vraag naar chips voor bijvoorbeeld smartphones, laptops en spelcomputers hebben chipbedrijven moeite om voldoende te kunnen leveren aan de autosector. Daar komen ook nog distributieproblemen bij door de strengere lockdowns.

Chipscrisis raakt steeds meer autofabrikanten - Automobielmanagement.nl

Chipscrisis raakt steeds meer autofabrikanten

Daimler is de laatste autofabrikant die fors op de rem moet trappen vanwege het tekort aan computerchips. Daimler duizenden werkers in haar fabriek in Rastatt de arbeidstijdverkorting in en heeft ook de werktijd in de nog grotere fabriek in Bremen – waar 12.500 mensen werken – moeten verkorten. Daimler sluit niet uit dat de vestiging in Bremen begin februari een tijd helemaal stopgezet zal moeten worden.

In de loop van dit tweede halfjaar zou er een eind aan de tekorten moeten komenPexels (2021)

Honda heeft gewaarschuwd voor problemen in haar Japanse fabrieken door het grote tekort aan chips. De Europese fabriek in het Britse Swindon gaat vanaf maandag ook vier dagen dicht door problemen met de levering van chips. Honda heeft al eerder meegedeeld dat Swindon in de loop van dit jaar definitief gesloten wordt.

Flessenhals

Volkswagen deelde al eerder mee dat het vermoedelijk zo’n 100.000 auto’s minder zal bouwen dan gepland vanwege de ‘flessenhals’ bij de levering van chips. Ook Toyota, Fiat Chrysler, Nissan en Ford hebben door dat probleem de productie in moeten krimpen. Ford gaat de productie van de Ford Focus in het Duitse Saarlouis een volledige maand stilleggen vanwege een gebrek aan chips.

Smartphones

BMW en Jaguar Land Rover hebben op hun beurt laten weten de ontwikkelingen scherp in de gaten te houden. Het tekort aan de kleine onderdelen, die onmisbaar zijn in de moderne auto, wordt vooral veroorzaakt doordat autofabrikanten de opleving van de wereldwijde markt hebben onderschat. Door de sterke vraag naar chips voor bijvoorbeeld smartphones, laptops en spelcomputers hebben chipbedrijven moeite om voldoende te kunnen leveren aan de autosector. Daar komen ook nog distributieproblemen bij door de strengere lockdowns.