Toyota verkocht in 2019 bijna 1,1 miljoen voertuigen in Europa, inclusief luxemerk Lexus. Het bedrijf realiseerde daarmee een marktaandeel van 5,3 procent. Afgelopen jaar zagen die cijfers er iets minder rooskleurig uit, maar Toyota presteerde desondanks goed met een verwachte afzet van 975.000 voertuigen. Een daling van 10 procent tegenover een marktdaling van 22 procent laat het merk met enig trots weten. Voor 2021 verwacht CEO Johan van Zyl, verantwoordelijk voor de operatie in Europa, 1,1 miljoen auto’s te kunnen verkopen. Hiertoe neemt het bedrijf deze maand onder meer 100 procent van de aandelen over van de fabriek in Tsjechië (nu nog een joint venture met PSA en Citroën), waar de nieuwe Yaris gebouwd gaat worden.

Elektrificatie

Tegelijkertijd verwacht Van Zyl de gemiddelde CO2-uitstoot voor personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s tussen 2019 en 2021 met 10 procent te kunnen terugdringen. “Dat red je niet met een handvol lage emissie voertuigen.” Elektrificatie is daarom het sleutelwoord bij Toyota. Inmiddels gaat het in Europa in meer dan 60 procent van alle Toyota-verkopen om een hybride-versie. Voor Lexus is dat percentage 96 procent. Toch draait het niet alleen om hybride, benadrukt Van Zyl. “We investeren ook in batterij-elektrische auto’s, plug-ins en brandstofceltechnologie.” In 2025 moet dat resulteren in 1,4 miljoen verkochte voertuigen en een Europees marktaandeel van 6,5 procent, aldus een ambitieuze Van Zyl. “Tussen 2020 en 2025 introduceren we in Europa meer dan 60 nieuwe of geüpdatete elektrische voertuigen In 2025 moet dat resulteren in een mix van aandrijflijnen waarvan meer dan 70 procent hybride zal zijn, meer dan 10 procent plug-in hybride en meer dan 10 procent zero emissie, zowel batterij-elektrisch als op waterstof.”

Proace

Andrea Carlucci, hoofd product en marketing management: “In Europa bedragen de verkopen van geëlektrificeerde modellen 11,9 procent van het totaal. Hybride neemt daarvan  36 procent voor zijn rekening, vol-elektrische auto’s 35 procent en plug-in hybride 29 procent. Driekwart van die verkopen gaan naar vijf landen in de Europese Unie.” Toyota’s marktaandeel in die elektrificerende markt is momenteel 21 procent. Meer dan 50 procent van de eigen verkopen is hybride, een percentage dat met de komst van de nieuwe Yaris en Highlander zal groeien naar 68 procent. Veel nadruk op hybride dus, maar Toyota wedt op meerdere paarden. “Dat is waarom we afgelopen jaar met de elektrische Proace zijn gekomen. In 2021 komt daar de elektrische Proace City bij, samen met een nieuw elektrisch model dat specifiek voor de Europese markt is ontwikkeld in samenwerking met Subaru. Denk aan een SUV van het maatje RAV4. Maar het succes van vergroening van het wagenpark staat of valt met de infrastructuur. En dan heb ik het niet alleen over het installeren van meer laadpalen, maar ook over de verdere groei van het aantal waterstoftankstations, dat vinden we net zo belangrijk.”

Samenwerken

Om alle doelstellingen te bereiken legt Van Zyl legt de nadruk op het samenwerken met andere partijen. Zo werkt Toyota samen met Mazda en Suzuki. PSA bouwt de Proace en Proace City. Daarnaast is de Supra samen met BMW ontwikkeld die de auto als Z4 op de markt brengt. Samenwerken geldt bovendien ook sterk voor de ambitie om waterstof als brandstof te promoten en, verder in de toekomst voor mobiliteitsdiensten waarvoor men samenwerkt met Amazon. Koji Toyoshima, hoofd van Toyota’s Zero Emission Vehicle-fabriek laat weten dat Toyota ook met externe partijen samenwerkt in de ontwikkeling van toekomstige generaties EV-batterijen. “Onze joint venture met Panasonic moet de ontwikkeling en productie van nieuwe batterijen 10 keer sneller maken. Daarnaast werken we aan solid state batterijen die meer vermogen halen uit kleinere accupakketten. Bovendien laden ze veel sneller op. We verwachten voor 2025 de eerste elektrische voertuigen met deze technologie op de markt te brengen.”

Waterstof

En dan het waterstofverhaal. Toyota is samen met Hyundai de enige grote autofabrikant die vol inzet op waterstofauto’s. In maart komt de nieuwe Mirai op de markt, die bovendien 15.000 euro goedkoper wordt dan z’n voorganger. Maar het gaat niet alleen om auto’s. Toyota gelooft volgens Van Zyl in de ‘Hydrogen Society’. Een samenleving waarin waterstof een veel grotere rol speelt dan alleen in de auto-industrie. “We laten het potentieel van waterstof al zien in bussen en vrachtauto’s. Daarnaast kan je deze technologie gebruiken in boten en vliegtuigen. Waterstof is het ultieme antwoord voor voertuigaandrijflijnen.” Thiebault Paquet, directeur van de business unit die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. “Waterstof speelt een centrale rol in de Green Deal (de politieke doelstelling om Europa tegen 2050 klimaatneutraal te maken, red.). Waarom? Omdat de meeste hernieuwbare energie, zoals zon en wind, niet altijd voorhanden is. Groene elektriciteit wordt niet 24/7 opgewekt en ook niet altijd op de plek waar je het wilt hebben. Je zou die energie dus voor langere tijd moeten kunnen opslaan, in grote hoeveelheden, maar batterijen kunnen dat niet. We hebben dus ook waterstof nodig. Niet alleen voor de automobielindustrie, ook voor andere toepassingen in zware bedrijfsvoertuigen waar zware lading, grote afstanden en lange bedrijfsduur de norm zijn. Daarom verwachten we op korte termijn onze
wereldwijde verkoop van brandstofcelsystemen te kunnnen vertienvoudigen.”

Fuel Cell Business Group

Freddy Bergsma, senior manager van de Fuel Cell Business Group. “In Japan hebben we de Sora bus geïntroduceerd en hier in Europa vind je onze brandstofcelsystemen in bussen van het Portugese Caetano. Daarnaast rijden er vrachtauto’s in de VS en Japan op waterstof.” Om ook in Europa meer voet aan de grond te krijgen met waterstofsystemen is Toyota recent gestart met de Fuel Cell Business Group in Brussel. Volgens Thiebault Paquet is er een focus nodig op ‘waterstofclusters’ of ecosystemen die leveranciers en gebruikers samenbrengen. “Denk aan een vloot taxi’s, bussen en andere commerciële voertuigen die rondom een waterstoftankstation zijn geclusterd.” Paquet denkt dat een dergelijke concentratie als vliegwiel gaat fungeren en dat het de vraag naar waterstof zal stimuleren. “Zo’n cluster stimuleert de bouw van nieuwe waterstoftankstations, wat op zijn beurt weer de vraag naar waterstofauto’s zal doen toenemen, met een positieve spiraal als gevolg van groei en lagere prijzen. De eerste waterstofclusters zijn er al in Parijs, Hamburg, Polen, het VK en ook in
Nederland.”

Overstap naar waterstof?

Door al die focus op waterstof zou je haast denken dat hybride en batterij-elektrisch rijden slechts een prelude zijn voor de overstap naar een waterstofaangedreven economie. Toch klopt dat beeld niet verklaarde Erwin Jongh, zero emission specialist bij Louwman & Parqui, eerder tegenover zustertitel TankPro: “Het is niet een zaak van alleen maar waterstof, alleen batterij-elektrisch of alleen hybride.” Afhankelijk van de toepassing kies je de aandrijflijn en de brandstofsoort die het beste bij je past denkt Jongh: “Hybride is een uitstekend alternatief op plaatsen waar geen laadinfrastructuur aanwezig is. Het is bovendien ideaal qua kostprijs en beschikbaarheid. Vergeleken met een BEV heeft het accupakket slechts een vijftigste van de batterijcapaciteit terwijl je tot 80 procent van de rijtijd elektrisch kan rijden. Voor steden, waar sprake is van vervuiling met stikstof en fijnstof, ontwikkelen we juist batterij-elektrische bestelauto’s als de elektrische Proace. Voor lange afstanden en het vrachtvervoer zie ik waterstof als de ideale brandstof.”

Dit artikel verscheen eerder in AM januari 2021.

Lees ook:
Toyota Corolla blijft bestverkochte auto
Baas Toyota: EV is een hype