Dodelijk ongeluk en bezorgde klanten roepen weer vragen op over veiligheid Tesla

Een boze Tesla-rijdster klom maandag tijdens de autoshow in Shanghai op een Model 3 uit protest over ‘Tesla’s remprobleem’. En na een dodelijk ongeluk in Texas twee dagen eerder, waarbij twee mannen om het leven kwamen, laait de discussie weer op over de zelfrijdende capaciteiten van Tesla’s Autopilot. Elon Musk wijst intussen alle beschuldigingen van de hand.

De vrouw die maandag in Shanghai op een Model 3 klom droeg een shirt waarop in het Chinees stond ‘rem werkte niet’ en schreeuwde ‘de rem van Tesla werkte niet’. De vrouw zegt dat de remmen van haar Tesla model 3 faalden waardoor vier van haar familieleden bijna omkwamen. Beveiligers probeerden de boodschap van de vrouw met paraplu’s te verbergen maar die sloeg ze weg. Uiteindelijk werd ze van de auto gesleept en weggevoerd.

Bekende

Volgens Tesla is de demonstrante een bekende, omdat ze ‘herhaaldelijk heeft geprotesteerd tegen Tesla’s remprobleem’. Het bedrijf laat weten dat het remsysteem naar behoren had gefunctioneerd en voegt eraan toe dat men in onderhandelingen met de ontevreden klant verschillende oplossingen heeft aangedragen. De eigenaresse zou erop staan haar Tesla in te ruilen, maar wil de wagen niet door een onafhankelijke partij laten controleren, aldus Tesla.

Ongeluk

Afgelopen zaterdag zorgde een dodelijk ongeluk in Texas ook al voor discussie over de veiligheid van Tesla, met name over de Autopilot. Twee mannen kwamen hierbij om het leven en volgens de politie in Houston zat een van de inzittenden vermoedelijk op de passagiersstoel en de ander op de achterbank toen de Model S van de weg raakte en tegen een boom reed. Naar verluidt zou de auto op zijn automatische piloot hebben gereden toen het ongeval plaatsvond. Het duurde uren voordat de brandende auto was geblust omdat de batterijen van de elektrische auto vlam bleven vatten.

Geen Autopilot

Tesla-baas Elon Musk wijst de beschuldiging echter van de hand. Volgens de data die het bedrijf heeft kunnen inzien, had het voertuig de automatische piloot niet ingeschakeld, meldde de topman op Twitter. Musk meldde ook dat voor de auto niet de optie voor volledig zelfstandig rijden was aangeschaft.

Volgens het vooronderzoek van de politie was het echter ‘bijna 99,9 procent zeker’ dat er niemand achter het stuur zat tijdens het ongeval. Een politiewoordvoerder liet maandag weten dat volgens de eerste bevindingen een van de inzittenden op de passagiersstoel zat en de ander op de achterbank toen de wagen van de weg raakte en tegen een boom reed. Musk reageerde echter door te stellen dat de standaard automatische piloot strepen op de weg nodig heeft om te kunnen functioneren en dat die er niet waren op deze weg. Tesla wijst er ook altijd op dat de bestuurder nog steeds zijn handen aan het stuur moet hebben en altijd klaar moet zijn om de controle over te nemen.

China

Intussen heeft ook China zich in de discussie gemengd. De Chinese overheid heeft Tesla gemaand meer aandacht te schenken aan de veiligheid van de elektrische auto’s, waarbij men verwijst naar naar zaken als niet goed werkende remmen en auto’s die tijdens het laden in vlammen opgaan.

Het is niet de eerste keer dat Tesla vanwege veiligheid in China tegenwind krijgt. Toezichthouders riepen het bedrijf al eens op het matje vanwege accubranden en abnormale acceleraties van de voertuigen. Ook moest Tesla zijn verontschuldigingen aanbieden aan de beheerder van het Chinese elektriciteitsnetwerk. In een video leken Tesla-medewerkers een plotseling stroomverschil op het netwerk aan te wijzen als de oorzaak voor schade aan een auto. Desondanks is Tesla nog steeds erg populair in China, waar het bedrijf een eigen fabriek heeft. In maart leverde Tesla er haast 35.000 auto’s af.

Nederland

Ook in Nederland zijn er overigens al langer vragen over de veiligheid van Tesla’s. In oktober liet een groep ontevreden Nederlandse Tesla-rijders weten een collectieve rechtszaak voor te bereiden tegen de autofabrikant. De Tesla’s zouden allerlei mankementen vertonen. Zo zouden auto’s abrupt remmen op de snelweg door de autopilot.

Lees ook:
Stichting Tesla Claim: binnen twee dagen 75 aanmeldingen
Autopilot stond aan bij dodelijk ongeval Tesla Model 3

Reageren
500 tekens over
Dodelijk ongeluk en bezorgde klanten roepen weer vragen op over veiligheid Tesla - Automobielmanagement.nl

Dodelijk ongeluk en bezorgde klanten roepen weer vragen op over veiligheid Tesla

Een boze Tesla-rijdster klom maandag tijdens de autoshow in Shanghai op een Model 3 uit protest over ‘Tesla’s remprobleem’. En na een dodelijk ongeluk in Texas twee dagen eerder, waarbij twee mannen om het leven kwamen, laait de discussie weer op over de zelfrijdende capaciteiten van Tesla’s Autopilot. Elon Musk wijst intussen alle beschuldigingen van de hand.

De vrouw die maandag in Shanghai op een Model 3 klom droeg een shirt waarop in het Chinees stond ‘rem werkte niet’ en schreeuwde ‘de rem van Tesla werkte niet’. De vrouw zegt dat de remmen van haar Tesla model 3 faalden waardoor vier van haar familieleden bijna omkwamen. Beveiligers probeerden de boodschap van de vrouw met paraplu’s te verbergen maar die sloeg ze weg. Uiteindelijk werd ze van de auto gesleept en weggevoerd.

Bekende

Volgens Tesla is de demonstrante een bekende, omdat ze ‘herhaaldelijk heeft geprotesteerd tegen Tesla’s remprobleem’. Het bedrijf laat weten dat het remsysteem naar behoren had gefunctioneerd en voegt eraan toe dat men in onderhandelingen met de ontevreden klant verschillende oplossingen heeft aangedragen. De eigenaresse zou erop staan haar Tesla in te ruilen, maar wil de wagen niet door een onafhankelijke partij laten controleren, aldus Tesla.

Ongeluk

Afgelopen zaterdag zorgde een dodelijk ongeluk in Texas ook al voor discussie over de veiligheid van Tesla, met name over de Autopilot. Twee mannen kwamen hierbij om het leven en volgens de politie in Houston zat een van de inzittenden vermoedelijk op de passagiersstoel en de ander op de achterbank toen de Model S van de weg raakte en tegen een boom reed. Naar verluidt zou de auto op zijn automatische piloot hebben gereden toen het ongeval plaatsvond. Het duurde uren voordat de brandende auto was geblust omdat de batterijen van de elektrische auto vlam bleven vatten.

Geen Autopilot

Tesla-baas Elon Musk wijst de beschuldiging echter van de hand. Volgens de data die het bedrijf heeft kunnen inzien, had het voertuig de automatische piloot niet ingeschakeld, meldde de topman op Twitter. Musk meldde ook dat voor de auto niet de optie voor volledig zelfstandig rijden was aangeschaft.

Volgens het vooronderzoek van de politie was het echter ‘bijna 99,9 procent zeker’ dat er niemand achter het stuur zat tijdens het ongeval. Een politiewoordvoerder liet maandag weten dat volgens de eerste bevindingen een van de inzittenden op de passagiersstoel zat en de ander op de achterbank toen de wagen van de weg raakte en tegen een boom reed. Musk reageerde echter door te stellen dat de standaard automatische piloot strepen op de weg nodig heeft om te kunnen functioneren en dat die er niet waren op deze weg. Tesla wijst er ook altijd op dat de bestuurder nog steeds zijn handen aan het stuur moet hebben en altijd klaar moet zijn om de controle over te nemen.

China

Intussen heeft ook China zich in de discussie gemengd. De Chinese overheid heeft Tesla gemaand meer aandacht te schenken aan de veiligheid van de elektrische auto’s, waarbij men verwijst naar naar zaken als niet goed werkende remmen en auto’s die tijdens het laden in vlammen opgaan.

Het is niet de eerste keer dat Tesla vanwege veiligheid in China tegenwind krijgt. Toezichthouders riepen het bedrijf al eens op het matje vanwege accubranden en abnormale acceleraties van de voertuigen. Ook moest Tesla zijn verontschuldigingen aanbieden aan de beheerder van het Chinese elektriciteitsnetwerk. In een video leken Tesla-medewerkers een plotseling stroomverschil op het netwerk aan te wijzen als de oorzaak voor schade aan een auto. Desondanks is Tesla nog steeds erg populair in China, waar het bedrijf een eigen fabriek heeft. In maart leverde Tesla er haast 35.000 auto’s af.

Nederland

Ook in Nederland zijn er overigens al langer vragen over de veiligheid van Tesla’s. In oktober liet een groep ontevreden Nederlandse Tesla-rijders weten een collectieve rechtszaak voor te bereiden tegen de autofabrikant. De Tesla’s zouden allerlei mankementen vertonen. Zo zouden auto’s abrupt remmen op de snelweg door de autopilot.

Lees ook:
Stichting Tesla Claim: binnen twee dagen 75 aanmeldingen
Autopilot stond aan bij dodelijk ongeval Tesla Model 3

Reageren
500 tekens over