Renault werkt met Software République aan mobiliteit van de toekomst

Vijf Franse ondernemingen, waaronder Renault, gaan onder de naam Software République samenwerken om software te ontwikkelen die vorm moet geven aan onze mobiliteit van de toekomst. Ook moet het een antwoord zijn op de toenemende concurrentie uit China.

De autobranche is niet langer een op zichzelf staande industrie maar is onderdeel geworden van een groter geheel dankzij connectiviteit, elektrificering en multimodaliteit. Toch staan we nog maar aan het begin van de evolutie denken ze bij Renault. Volgens een studie zou de wereldwijde mobiliteitsmarkt tegen 2035 met 60 procent groeien tot 11.000 miljard euro, weet het bedrijf. ‘Die opmars is vooral te verklaren door de opkomst van allerlei technologische ontwikkelingen zoals elektrische voertuigen en nieuwe mobiliteitsdiensten’.

VS en China

De Verenigde Staten en China hebben dit volgens Renault goed begrepen en werken reeds aan strategieën met een sterkere integratie van de verschillende mobiliteitselementen. ‘Deze kunnen we opsplitsen in twee categorieën. Enerzijds is er de zogeheten ‘verticale’ strategie van Tesla, met de ambitie om het hele hart van de wagen te controleren, inclusief batterijen en software. En anderzijds zien we dat groepen van Chinese auto- en technologiebedrijven horizontale integratiestrategieën implementeren om intelligente mobiliteit aan te bieden’.

Antwoord geven

In deze context moeten we de Software République zien, die ‘vorm geeft aan een nieuw ontwikkelingstraject voor mobiliteitssoftware,’ verduidelijkt François Dossa, directeur van de ‘open innovation’-projecten bij Groupe Renault. Een antwoord geven op die horizontale integratiestrategie is namelijk een uitdaging voor Renault en, algemeen gesproken, een uitdaging op het vlak van soevereiniteit. ‘Frankrijk en de rest van Europa moeten immers dringend een duurzaam ecosysteem uitbouwen.’

Software République

De Software République bestaat uit een aantal partners, die samen mobiliteitssoftware ontwikkelen op drie belangrijke vlakken: voertuigsystemen, mobiliteitssystemen en ecosystemen voor energie. Onder die partners zijn er vijf founding partners: Atos, Dassault Systèmes, Groupe Renault, STMicroelectronics en Thales. Uiteindelijk moet er een strategie van open innovatie ontstaan, met complementaire partners zoals grote ondernemingen, start-ups, universiteiten, onderzoekscentra en overheden om samen nieuwe innovatieve oplossingen en nieuwe diensten te ontwikkelen.

Een van de eerste concrete oplossingen die wordt besproken is ‘Plug&Charge’. Hiermee wil men het elektrische laadproces vereenvoudigen. Het systeem herkent een voertuig en de laadbeurt wordt automatisch betaald.

Lees ook:
Luca de Meo schetst ‘de weg terug uit de hel’ voor Renault

Renault werkt met Software République aan mobiliteit van de toekomst - Automobielmanagement.nl

Renault werkt met Software République aan mobiliteit van de toekomst

Vijf Franse ondernemingen, waaronder Renault, gaan onder de naam Software République samenwerken om software te ontwikkelen die vorm moet geven aan onze mobiliteit van de toekomst. Ook moet het een antwoord zijn op de toenemende concurrentie uit China.

De autobranche is niet langer een op zichzelf staande industrie maar is onderdeel geworden van een groter geheel dankzij connectiviteit, elektrificering en multimodaliteit. Toch staan we nog maar aan het begin van de evolutie denken ze bij Renault. Volgens een studie zou de wereldwijde mobiliteitsmarkt tegen 2035 met 60 procent groeien tot 11.000 miljard euro, weet het bedrijf. ‘Die opmars is vooral te verklaren door de opkomst van allerlei technologische ontwikkelingen zoals elektrische voertuigen en nieuwe mobiliteitsdiensten’.

VS en China

De Verenigde Staten en China hebben dit volgens Renault goed begrepen en werken reeds aan strategieën met een sterkere integratie van de verschillende mobiliteitselementen. ‘Deze kunnen we opsplitsen in twee categorieën. Enerzijds is er de zogeheten ‘verticale’ strategie van Tesla, met de ambitie om het hele hart van de wagen te controleren, inclusief batterijen en software. En anderzijds zien we dat groepen van Chinese auto- en technologiebedrijven horizontale integratiestrategieën implementeren om intelligente mobiliteit aan te bieden’.

Antwoord geven

In deze context moeten we de Software République zien, die ‘vorm geeft aan een nieuw ontwikkelingstraject voor mobiliteitssoftware,’ verduidelijkt François Dossa, directeur van de ‘open innovation’-projecten bij Groupe Renault. Een antwoord geven op die horizontale integratiestrategie is namelijk een uitdaging voor Renault en, algemeen gesproken, een uitdaging op het vlak van soevereiniteit. ‘Frankrijk en de rest van Europa moeten immers dringend een duurzaam ecosysteem uitbouwen.’

Software République

De Software République bestaat uit een aantal partners, die samen mobiliteitssoftware ontwikkelen op drie belangrijke vlakken: voertuigsystemen, mobiliteitssystemen en ecosystemen voor energie. Onder die partners zijn er vijf founding partners: Atos, Dassault Systèmes, Groupe Renault, STMicroelectronics en Thales. Uiteindelijk moet er een strategie van open innovatie ontstaan, met complementaire partners zoals grote ondernemingen, start-ups, universiteiten, onderzoekscentra en overheden om samen nieuwe innovatieve oplossingen en nieuwe diensten te ontwikkelen.

Een van de eerste concrete oplossingen die wordt besproken is ‘Plug&Charge’. Hiermee wil men het elektrische laadproces vereenvoudigen. Het systeem herkent een voertuig en de laadbeurt wordt automatisch betaald.

Lees ook:
Luca de Meo schetst ‘de weg terug uit de hel’ voor Renault