‘Chipcrisis kan nog maanden duren’

Renault, Daimler, Jaguar Land Rover en toeleverancier Bosch zijn de laatste bedrijven in de autosector die problemen melden vanwege het wereldwijde tekort aan chips. Renault heeft gewaarschuwd dat de chipcrisis nog maanden kan duren en voor ernstige verstoringen in de auto-industrie kan blijven zorgen.

In de loop van dit tweede halfjaar zou er een eind aan de tekorten moeten komenPexels (2021)

De Franse autofabrikant voorziet ‘tienduizenden auto’s minder te kunnen bouwen’, aldus financieel directeur Clotilde Delfos. “Twee maanden geleden dachten we dat het ergste in het tweede kwartaal zou vallen maar we denken nu dat er aanhoudende gevolgen zullen zijn in het derde kwartaal, mogelijk zelfs later. De onduidelijkheid wordt steeds groter.”

JLR

Jaguar Land Rover legt haar Britse fabrieken in Halewood en Castle Bromwich vanwege chiptekorten voor minstens een week stil. Bij die vestigingen werken samen rond de 6.000 mensen. De productie wordt pas weer op gang gebracht ‘nadat we de toelevering voor microprocessors verder in beeld hebben gebracht.’

Daimler

Daimler heeft voor 18.500 werknemers in haar Duitse fabrieken werktijdverkorting ingevoerd omdat er niet voldoende chips meer zijn. In de fabrieken in Bremen en Rastatt komen de productiebanden voorlopig voor één week helemaal tot stilstand. In de overblijvende uren worden de werknemers aan ‘speciale projecten’ gezet.

Stellantis

Tegelijk liet Stellantis weten dat het de digitale snelheidsmeters in één van de modellen van Peugeot, de 308, vervangt door ‘ouderwetse’ analoge omdat daar geen chips voor nodig zijn. Ook moet dit autobedrijf voor de zoveelste keer een fabriek, dit keer van Jeep in Detroit, stilleggen.

Bosch

Bosch besteedt in het jaarbericht 2020 eveneens aandacht aan de chipscrisis. ‘Een verbetering op korte termijn valt niet te verwachten en de situatie kan in het lopende jaar gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de onderneming. Op langere termijn zou het een goede zaak zijn gezamenlijk de leveringsketen in de auto-industrie weerbarstiger te maken.’’

Lees ook:
Chipcrisis verspreidt zich in autosector

‘Chipcrisis kan nog maanden duren’ - Automobielmanagement.nl

‘Chipcrisis kan nog maanden duren’

Renault, Daimler, Jaguar Land Rover en toeleverancier Bosch zijn de laatste bedrijven in de autosector die problemen melden vanwege het wereldwijde tekort aan chips. Renault heeft gewaarschuwd dat de chipcrisis nog maanden kan duren en voor ernstige verstoringen in de auto-industrie kan blijven zorgen.

In de loop van dit tweede halfjaar zou er een eind aan de tekorten moeten komenPexels (2021)

De Franse autofabrikant voorziet ‘tienduizenden auto’s minder te kunnen bouwen’, aldus financieel directeur Clotilde Delfos. “Twee maanden geleden dachten we dat het ergste in het tweede kwartaal zou vallen maar we denken nu dat er aanhoudende gevolgen zullen zijn in het derde kwartaal, mogelijk zelfs later. De onduidelijkheid wordt steeds groter.”

JLR

Jaguar Land Rover legt haar Britse fabrieken in Halewood en Castle Bromwich vanwege chiptekorten voor minstens een week stil. Bij die vestigingen werken samen rond de 6.000 mensen. De productie wordt pas weer op gang gebracht ‘nadat we de toelevering voor microprocessors verder in beeld hebben gebracht.’

Daimler

Daimler heeft voor 18.500 werknemers in haar Duitse fabrieken werktijdverkorting ingevoerd omdat er niet voldoende chips meer zijn. In de fabrieken in Bremen en Rastatt komen de productiebanden voorlopig voor één week helemaal tot stilstand. In de overblijvende uren worden de werknemers aan ‘speciale projecten’ gezet.

Stellantis

Tegelijk liet Stellantis weten dat het de digitale snelheidsmeters in één van de modellen van Peugeot, de 308, vervangt door ‘ouderwetse’ analoge omdat daar geen chips voor nodig zijn. Ook moet dit autobedrijf voor de zoveelste keer een fabriek, dit keer van Jeep in Detroit, stilleggen.

Bosch

Bosch besteedt in het jaarbericht 2020 eveneens aandacht aan de chipscrisis. ‘Een verbetering op korte termijn valt niet te verwachten en de situatie kan in het lopende jaar gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de onderneming. Op langere termijn zou het een goede zaak zijn gezamenlijk de leveringsketen in de auto-industrie weerbarstiger te maken.’’

Lees ook:
Chipcrisis verspreidt zich in autosector