‘Data is het stuurwiel bij succesvol wagenparkbeheer’

brand story

“Organisaties hebben vaak heel weinig inzicht in de voertuigen, hun berijders en activiteiten in het veld”, weet Bart Claes. Abax helpt wereldwijd bedrijven met resultaten op drie fronten: risicobeperking, efficiency verbetering en kostenbeparing. “Quick wins gaan samen met fundamentele verbeteringen.”

Telematica zorgt voor grip. Grip op het wagenpark en de goederen in deze personenauto’s en/of bedrijfswagens. De hardware en software van de specialist in telematica verzamelt alle relevante data om processen te kunnen verbeteren. “Data is het stuurwiel bij succesvol wagenparkbeheer”, benadrukt Bart Claes, commercieel directeur van Abax Nederland en België. “Deze data zorgt voor inzicht in de pijnpunten. Organisaties worden zich bewust van kosten en efficiency op verschillende niveaus.”

Telematica

Inzicht in het rijgedrag van de medewerker geeft handvatten om te werken aan een harmonieuze rijstijl waarbij het brandstofverbruik afneemt, de kans op schades daalt en de onderhoudskosten per kilometer afnemen. Een quick win is het bewustmaken van onnodig stationair draaien van de motor. Na snelheid de grootste kostenpost qua brandstofverbruik. “Dankzij telematica durven verzekeraars ook risicovolle doelgroepen te verzekeren tegen een betaalbare premie volgens ‘pay how you drive’. Het is een mooi voorbeeld hoe telematica helpt om wagenparken en organisaties toekomstbestendig te maken.” In Frankrijk en de UK wordt de telematica van Abax gebruikt door verzekeraar Zego om het premiebedrag samen te stellen uit een tarief voor stilstand en een tarief bij gebruik.

Planning

Inzicht in voertuigbewegingen is ook de motor achter het verbeteren van de planning. Voorbeelden zijn er legio: drie bedrijfswagen met ieder één medewerker die naar één en dezelfde bouwplaats rijdt. “Je kunt je voorstellen hoeveel kosten het scheelt als met één bestelauto wordt gereden. Dit lijkt logisch, maar in veel organisaties ontbreekt het overzicht.” De technologie van Abax helpt ook om de servicegraad te verbeteren, bijvoorbeeld door real-time inzicht in de locatie van de voertuigen en medewerkers. “Ziet de medewerker van de klantenservice dat een onderhoudsmonteur vertraagd is, dan kan de volgende klant worden geïnformeerd”, schetst Bart Claes. “Of een klant belt, mailt of appt met een acute storing. Dankzij realtime inzicht kan de planner de dichtstbijzijnde monteur lokaliseren en direct langs sturen voor storingshulp.”

Toekomstgericht

Wie een samenwerking aangaat met Abax, kiest voor een partij die zich uitsluitend bezighoudt met telematica en haar klanten ontzorgt met een professionele ‘grow as you go’ mentaliteit. “We verplichten onszelf om toekomstgericht te denken, onze klanten maximaal te ontzorgen en permanent in te spelen op nieuwe wetgeving, technologie, politiek en marktvraag.” Een zéér belangrijk punt is betrouwbaarheid en veiligheid, met name waar het gaat om het beschermen van bedrijfs- en privacygevoelige informatie. “Bij het beheren en opslaan werken we uitsluitend met professionele partners, voldoen we aan de ISO-certificering en werken we GDPRproof”, besluit de commercieel directeur van Abax.

Dit artikel verscheen in het thema Telematica, connectiviteit & digitalisering van AM april 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

‘Data is het stuurwiel bij succesvol wagenparkbeheer’ - Automobielmanagement.nl

‘Data is het stuurwiel bij succesvol wagenparkbeheer’

brand story

“Organisaties hebben vaak heel weinig inzicht in de voertuigen, hun berijders en activiteiten in het veld”, weet Bart Claes. Abax helpt wereldwijd bedrijven met resultaten op drie fronten: risicobeperking, efficiency verbetering en kostenbeparing. “Quick wins gaan samen met fundamentele verbeteringen.”

Telematica zorgt voor grip. Grip op het wagenpark en de goederen in deze personenauto’s en/of bedrijfswagens. De hardware en software van de specialist in telematica verzamelt alle relevante data om processen te kunnen verbeteren. “Data is het stuurwiel bij succesvol wagenparkbeheer”, benadrukt Bart Claes, commercieel directeur van Abax Nederland en België. “Deze data zorgt voor inzicht in de pijnpunten. Organisaties worden zich bewust van kosten en efficiency op verschillende niveaus.”

Telematica

Inzicht in het rijgedrag van de medewerker geeft handvatten om te werken aan een harmonieuze rijstijl waarbij het brandstofverbruik afneemt, de kans op schades daalt en de onderhoudskosten per kilometer afnemen. Een quick win is het bewustmaken van onnodig stationair draaien van de motor. Na snelheid de grootste kostenpost qua brandstofverbruik. “Dankzij telematica durven verzekeraars ook risicovolle doelgroepen te verzekeren tegen een betaalbare premie volgens ‘pay how you drive’. Het is een mooi voorbeeld hoe telematica helpt om wagenparken en organisaties toekomstbestendig te maken.” In Frankrijk en de UK wordt de telematica van Abax gebruikt door verzekeraar Zego om het premiebedrag samen te stellen uit een tarief voor stilstand en een tarief bij gebruik.

Planning

Inzicht in voertuigbewegingen is ook de motor achter het verbeteren van de planning. Voorbeelden zijn er legio: drie bedrijfswagen met ieder één medewerker die naar één en dezelfde bouwplaats rijdt. “Je kunt je voorstellen hoeveel kosten het scheelt als met één bestelauto wordt gereden. Dit lijkt logisch, maar in veel organisaties ontbreekt het overzicht.” De technologie van Abax helpt ook om de servicegraad te verbeteren, bijvoorbeeld door real-time inzicht in de locatie van de voertuigen en medewerkers. “Ziet de medewerker van de klantenservice dat een onderhoudsmonteur vertraagd is, dan kan de volgende klant worden geïnformeerd”, schetst Bart Claes. “Of een klant belt, mailt of appt met een acute storing. Dankzij realtime inzicht kan de planner de dichtstbijzijnde monteur lokaliseren en direct langs sturen voor storingshulp.”

Toekomstgericht

Wie een samenwerking aangaat met Abax, kiest voor een partij die zich uitsluitend bezighoudt met telematica en haar klanten ontzorgt met een professionele ‘grow as you go’ mentaliteit. “We verplichten onszelf om toekomstgericht te denken, onze klanten maximaal te ontzorgen en permanent in te spelen op nieuwe wetgeving, technologie, politiek en marktvraag.” Een zéér belangrijk punt is betrouwbaarheid en veiligheid, met name waar het gaat om het beschermen van bedrijfs- en privacygevoelige informatie. “Bij het beheren en opslaan werken we uitsluitend met professionele partners, voldoen we aan de ISO-certificering en werken we GDPRproof”, besluit de commercieel directeur van Abax.

Dit artikel verscheen in het thema Telematica, connectiviteit & digitalisering van AM april 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg