Kennelijk zijn software en in het verlengde daarvan apps een cruciale nieuwe businesscase voor Volkswagen, zoals topman Thomas Ulbrich eerder wèl vrij onomwonden aangaf. Voor over dat laatste meer helderheid wordt verschaft, strijkt Volkswagen in hun presentatie eerst de plooien glad die zijn ontstaan rond de eerdere softwareperikelen. Alles onder controle, luidt de boodschap. Of beter gezegd: komt de komende tijd onder controle. Deze week start het concern namelijk met de uitrol van ID.Software 2.3. Vergelijk het met een systeemupdate zoals we die bij smartphone en tablet heel gewoon vinden.

Silke Bagschik: “Wat daarbij binnen de autowereld met name bijzonder is, is het feit dat we ook de firmware over the air installeren. Een enorme stap in de ontwikkeling als je nagaat dat je nu voorheen met een techniek reed – en rijdt – die twaalf jaar of meer mee moet. En hoogstens in details kan worden geupdated bij de dealer.”

Aansturing hardware

De auto, onderstreept Bagschik, kan in de toekomst evolueren. Steeds beter worden en nieuwe functies krijgen. Niet alleen in navigatiekaarten en applicaties, maar ook in de aansturing van de hardware. De hele regeltechniek. Een van de eerste zaken die aan de beurt komen is bijvoorbeeld de intelligente verlichting. “Door de cameratechniek beter te laten werken, kan het lichtsysteem efficiënter werken. Meer veiligheid bieden. Zo wordt het ook mogelijk de auto een persoonlijke lichtsignatuur te geven.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

We denken dat het daar gaat over een functie die Audi al kent in de manier waarop de achterlichten hun signalen geven. Ook de kwaliteit van de lichtprojectie van de koplampen biedt zulke mogelijkheden. Zo zijn er tientallen zaken die gaandeweg via softwarepakketjes zullen worden geüpdatet. Denk in eerste instantie aan de intelligente cruise-control, augmented reality projectie en de werking van het infotainmentsysteem, waar terecht nogal wat kritiek op is.

Hoe dan?

Hoe gaat het uitrollen van de nieuwe ID.Software 2.3 in de praktijk werken? “Dat zal bij steeds groter wordende aantallen gebeuren. De duizend company cars zijn al gedaan, nu volgen drieduizend eerste kopers en daarna de rest van de honderdduizenden auto’s in batches.” Het is maar een eerste stap. “Op den duur zullen we alle twaalf weken een update beschikbaar hebben. Vier keer per jaar een grotere softwarebundel.”

Bagschik noemt het een meerwaarde voor de betreffende auto’s. Niet alleen in een betere werking, maar ook vanwege de toegenomen veiligheid. “Het zorgt bovendien voor een grotere restwaarde van de auto – die immers altijd up to date is – en dat scheelt op zijn beurt in de totaalkosten voor de gebruiker. De rijder kan overigens aan het proces deelnemen door wensen en tips te geven en bijvoorbeeld gevonden bugs aan te wijzen.”

Bagschik meldt dat de lijst van wensen nu al enorm lang is. Zodat sommige updates in een later stadium zullen doorkomen. Er zijn vanuit de centrale computers alleen al zo’n 35 regelunits die worden opgewaardeerd. “Noem zaken als energieverbruik, laadsnelheid en de snelheid van de communicatie.”

Zware softwarepakketten

In de praktijk staan er nu twee softwarepakketten startklaar. Ze worden onder het rijden ‘geladen’ en kunnen op aangeven van een boodschap op het beeldscherm op een passend moment worden geïnstalleerd. Rijden kan dan namelijk even niet. “De eerste zal een minuut of veertig vragen, maar de tweede is veel groter en uitgebreider. Dat vraagt meerdere uren.”

Onze vraag waar de dealer in dat hele verhaal staat, krijgt een lang en zodoende niet al te glashelder antwoord. Zij zijn overal van op de hoogte en worden in de loop gehouden, noteren we. Niet overmatig hoopgevend als je nagaat dat de service interval toch al twee jaar is. Bovendien geeft Volkswagen bij deze presentatie aan hoe zij in staat zullen zijn om problemen binnen de ID.Software 2.3 techniek op afstand te lokaliseren. En waar mogelijk op te lossen. Uiteindelijk reikt tot het niveau van de individuele accucellen en hun regeling aan toe…

Wat blijft er eigenlijk nog aan ‘fysiek’ onderhoud over? Bagschik: “Je zult toch altijd nog de slijtdelen en filters en dergelijke moeten vervangen…” Eerste slotsom is dat Volkswagen Groep zijn auto’s op het MEB-platform als een rijdende computer ‘door de lucht’ zal kunnen updaten en upgraden. Dat gebeurt overigens nog via het gangbare 4G-communicatienetwerk. Als je nagaat dat het over softwarepakketten tot 6 gigabyte gaat… dat kan dus even duren.

Waar die toekomstige businesscase ligt voor Volkswagen als ‘softwaregedreven mobiliteitsaanbieder’ wordt in het verhaal niet veel duidelijker. Het zal een beetje werken als met je smartphone, vermoed je dan. Voor de branche een tikje verontrustend, want wanneer bent u voor het laatst met uw Samsung of iPhone bij de dealer geweest? Bagschik vult nog aan: “Het is nu een kleine stap, maar betekent een grote stap naar een nieuwe toekomst…”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding