Vooral in de detachering en de zorg wordt nu veel gebruikgemaakt van kilometerlease, maar sinds corona zijn veel meer bedrijven op zoek naar flexibiliteit constateert Jeroen Meerman. In de toekomst verwacht hij dan ook een toename in de vraag naar deze leasevorm. “Organisaties vragen zich nu af of de komende jaren een conventioneel leaseproduct met een looptijd van vier of vijf jaar nog bij ze past. Je ziet dat de behoefte aan flexibiliteit toeneemt. Kilometerlease biedt die flexibiliteit.”

Accurate kilometerregistratie

Een accurate kilometerregistratie is dan wel van doorslaggevend belang. Alle auto’s die bij H4 Lease rondrijden op basis van kilometerlease zijn daarom voorzien van een ritregistratiesysteem van TrackJack. De leasemaatschappij heeft alleen inzicht in het kenteken en de kilometerstand. Een werkgever heeft realtime inzicht in wat zijn wagenpark doet vertelt Meerman: “Is mijn leaseproduct nog actueel? Rijden medewerkers meer of minder kilometers? Waarom zijn de leasekosten zoals ze zijn? Kilometerlease geeft antwoord op deze en nog veel meer vragen.”

H2-Drive

Meerman noemt het project H2-Drive als voorbeeld waar kilometerlease en de ritregistratiesystemen van TrackJack een rol speelden in het winnen van dit project. Om de luchtkwaliteit in de regio Arnhem te verbeteren lanceerden de gemeente Arnhem en de provincie Gelderland in 2018 het initiatief H2-Drive. Er kwam een stimuleringspakket om binnen twee jaar het gebruik van waterstofauto’s te bevorderen, met als doel minimaal 90 extra waterstofauto’s in de regio Arnhem. Een consortium van vijf organisaties, waaronder H4 Lease, had het beste plan om waterstofrijden te bevorderen.

(tekst loopt door onder de foto)

Data

Ook de ritregistratiesystemen van TrackJack leverden een belangrijke bijdrage aan de doelstellingen van het project. TrackJack leverde een twaalftal ritregistratiesystemen om een deel van de uiteindelijk 70 waterstofvoertuigen te monitoren. Het project is inmiddels afgerond en de data afkomstig uit de TrackJack-systemen wordt gebruikt om verder onderzoek te doen naar het gebruik van de Hyundai’s Nexo en Toyota’s Mirai, bijvoorbeeld op het gebied van hun milieu-impact. “Autofabrikanten doen allerlei milieuclaims over het terugdringen van de CO2-uitstoot door waterstofauto’s. Met dit project wilde de gemeente Arnhem en de provincie Gelderland onder meer onderzoeken of die claims ook echt worden waargemaakt,” zegt Jeroen Meerman.

Green Driving

Een andere reden om voor dit project de systemen van TrackJack te kiezen is het initiatief Green Driving van het bedrijf. Dit biedt bestuurders inzicht in hun rijgedrag en is bedoeld om excessief brandstofgebruik, door bijvoorbeeld snel optrekken en hard remmen, tegen te gaan. Het spelelement van Green Driving biedt bestuurders zelfs de kans om de competitie aan te gaan met andere bestuurders om de titel ‘Meest bewuste bestuurder van Nederland’. “Het wordt dan bijvoorbeeld de uitdaging om 600 kilometer op één tank waterstof te rijden. De belangrijkste winst met de ritregistratiesystemen van TrackJack is echter dat je je rijgedrag gaat aanpassen en zuiniger gaat rijden. Die bewustwording was niet alleen belangrijk binnen het H2-Drive project, maar gaat ook steeds meer een rol spelen bij leasemaatschappijen,” concludeert Jeroen Meerman.