“We hebben onszelf een strategisch doel gesteld om marktleider te worden met elektrische voertuigen in de wereld. Daar zijn we al een eind mee op weg. Nu zetten we nieuwe parameters. Gebaseerd op software is de volgende, veel radicalere verandering de transitie naar veel veiliger, slimmer en uiteindelijk autonome auto’s. Dat betekent voor ons dat technologie, snelheid en schaal nog veel belangrijker zullen zijn dan vandaag de dag. De toekomst van de auto ziet er glanzend uit,’’ aldus CEO Herbert Diess.

Klimaatneutraal

Tegen 2030 moet de CO2-voetafdruk per auto gedurende de hele levenscyclus zijn gereduceerd met 30 procent vergeleken met 2018. Volkswagen Groep denkt dat dan ook de helft van de verkochte auto’s batterij-elektrisch (BEV) zal zijn. In 2040 moet het gaan om bijna 100 procent zero-emissie voertuigen waarna de Groep in 2050 volledig klimaatneutraal wil opereren.

Marge

De Duitse groep erkent daarbij opnieuw dat een robuuste marge op ICE’s moet zorgen voor de financiering en versnelling van de verschuiving naar BEV’s. Auto’s met een verbrandingsmotor (ICE) leveren momenteel nog (veel) meer winst dan BEV’s maar de VW Groep hoopt dat dat langzaam maar zeker verschuift naar elektrische auto’s en dan naar software en diensten, mede door autonoom rijden. De groep verwacht dat software-verkopen rond een derde kunnen toevoegen aan de omzet van BEV’s en ICE’s samen. Individuele mobiliteit gebaseerd op auto’s zal echter in 2030 nog altijd goed zijn voor 85 procent van de markt en van de business van Volkswagen zelf.

Lees ook:
Volkswagen Groep lanceert upgrades en appstore

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding